HIV dag in wijkgebouw de Middelburgt

De Sinterklaas en zijn band waren nog maar net Pendrecht uit of het geluid van een brass band verbrak de stilte op Plein 1953. Na een korte show voor wijkgebouw de Middelburgt gingen de leden van de band en hun begeleiders naar binnen. In de bovenzalen van het wijkgebouw werd een presentatie van de GGD over de diverse kanten aan AIDS en HIV en over veilig vrijen. Bij Surinamers en bij Kaapverdianen is sinds een onderzoek in 2002-2003 zijn de percentages HIV besmette mensen niet gestegen. Bij de Antillianen zijn de cijfers anders. De GGD ziet dat percentage stijgen. Om die reden werd er in het wijkgebouw van Pendrecht extra aandacht besteed aan deze lastige ziekte.

Bij binnenkomst kregen de deelnemers een vragenlijst. Met daarop allerlei uitspraken waar je waar of niet waar bij in moets vullen. Niet moeilijk maar wel vol met hardnekkige misverstanden over AIDS en HIV. Aan de enquete, die uiteraard anoniem was, zat een bonnetje met een cijfer. Met een extra bonnetje kon later op de bijeenkomst een prijsje worden verdiend.

Er was veel voorlichtingsmateriaal en iedereen liep met een strikje op. Zoals Mia op de foto laat zien. Het strikje verving in het beeldmerk van de dag de zwanenhals van de Ersamusbrug. Op de achterkant van de shirtjes stond ‘ik ben solidair’.

Mensen van de SWA en de GGD gaven informatie en er werd aandachtig geluisterd. Na afloop waren de organisatoren tevreden over de opkomst en het verloop van de dag.