Gesteggel over Larenkamp duurt voort

Lees hier het artikel dat deze week in Dichtbij staat over de Larenkamp.
Deze week staat in Dichtbij het onderstaande artikel over de Larenkamp:

Zuidwijkers: ‘Raadsel waarom Larenkamp toch weg moet’

Dat de gemeenteraad afgelopen week besloot om buurtcentrum de Larenkamp te slopen kwam ondanks alle discussie die er al geweest is als een donderslag bij heldere hemel voor voorzitter Hennie Verberne van comité Red de Larenkamp.

De wethouder die erover gaat, Adriaan Visser (Financiën, D66), had zijn plannen om het zwaar verouderde gebouw te slopen al langer dan een jaar geleden bekendgemaakt. Maar omdat de bewoners zelf naar kopers waren gaan zoeken die het pand mogelijk wilden overnemen, leek het er op dat de Larenkamp open zou kunnen blijven.

Volgens Verberne is een holding van drie eigenaren nog altijd in gesprek met ambtenaren van de dienst Stadsontwikkeling van de gemeente. Die zouden het pand voor 3 miljoen euro willen renoveren. Maar volgens deze gemeente hebben deze eigenaren uiteindelijk afgezien van de plannen.

‘Gesprek liep mis’
‘Ik ben bij alle gesprekken van de ondernemers met de gemeente geweest. Maar de laatste keer kon ik er niet bij zijn. Ik heb nog meer taken. Ik heb mijn beddenwinkel te leiden en bekleed ook nog vijf andere voorzitterschappen.’

Tijdens dat laatste gesprek moet het mis gegaan zijn. ‘Ik hoor dat de ambtenaren van Stadsontwikkeling de kopers hebben ontmoedigd. Maar omdat ik er niet bij was, wil ik ze spreken waar de ondernemers bij zijn. Dat is de enige manier om erachter te komen wat er nu gebeurd is.’

Bewoners van Zuidwijk waren vorige week donderdag naar het stadhuis gegaan om de buitengewone raadsvergadering bij te wonen, zegt Verberne. Omdat de begroting behandeld werd duurde die tot diep in de nacht. ‘Ze hebben er tot half vier gezeten.’

Tot diep in de nacht op stadhuis
Toen de bewoners hoorden dat de gemeenteraad akkoord was gegaan met de sloop nu er vier andere locaties gevonden zijn om de activiteiten van de Larenkamp onder te brengen, vielen ze van hun stoel van verbazing, zegt Verberne. ‘Ze kwamen de volgende dag in mijn winkeltje verhaal halen.’ Maar Verberne snapt ook niet hoe het kan, zegt hij.

Op de vraag of de nieuwe locaties een acceptabel alternatief voor de Larenkamp zijn, wil de beddenhandelaar geen antwoord leveren. Het gaat om het voormalige gebouw van Eneco aan de Slinge, een pand aan de Meyenhage, de Schoonegge en de Schere.

Vier nieuwe locaties
‘Mij is gevraagd te onderzoeken of de Larenkamp rendabel geëxploiteerd kan worden. Daar heb ik ondernemers bij gezocht en de conclusie is dat het kan. Waarom de gemeenteraad daar nu dwars doorheen dit besluit genomen heeft is mij een raadsel.’

Bron tekst en foto: Dichtbij