Halima en Chiraz organiseerden succesvol feest

Het fotootje links was te zien op het affiche dat Halima en Chiraz maakten voor het feest. Met een flyer van het affiche benaderden zij veel vrouwen uit Pendrecht. Rechts de dames die meeliepen in hun modeshow.

Halima en Chiraz schrijven het volgende over het feest:

Vrouwen doen mee
We hebben deze activiteit georganiseerd om de betrokkenheid van de (allochtone) vrouwen te versterken. Aan de hand van onderzoek van Verwey Jonker Instituut van februari 2007 is gebleken dat de eerste generatie allochtone vrouwen neemt onvoldoende deel het maatschappelijke leven. Als gevolg van lage opleiding, beperkte kennis van de Nederlandse maatschappij en geringe taalbeheersing. Wij waren benieuwd of dat ook het geval was bij de 2e en 3e generatie. Bij het organiseren van deze activiteit hebben we gezien dat er genoeg vrouwen wel actief zijn. Er werd heel enthousiast meegedaan.
Organiseren 20 juni 2008
Het organiseren van deze activiteit was niet zo moeilijk. Halima & Chiraz hebben samen in de redactieruimte van de BewonersOrganisatie Pendrecht alle reserveringen gedaan, de planning vastgesteld. Het vinden van de dame voor de modeshow was pittiger dan we dachten. Ze doen namelijk heel erg moeilijk om de prijs. Wij hebben niet zo een hoog budget gekregen, waardoor we extra zuinig moesten zijn. Het bedrag dat we hadden vrijgesteld voor de modeshow was weinig en niemand wilde voor dat bedrag samenwerken. Uiteindelijk hebben we het verhoogd. Het overhalen van de dame voor de modeshow was moeilijk, maar is ons uiteindelijk wel gelukt.
De modellen waren ook niet moeilijk te vinden. We hebben meiden uit de buurt gevraagd om ons team te versterken.
Vervolgens was de buikdanseres aan de beurt. Maar aangezien we het bedrag voor de modeshow hebben verhoogd werden we genoodzaakt het bedrag voor de buikdanseres in te korten. Gelukkig begreep de buikdanseres dat wel en kwam de samenwerking al snel tot stand.
De dame voor de hennaversiering was gelukkig ook snel gevonden. Het was een schoolgenoot van ons en die wilde het heel graag voor ons doen.
De orkestra Al Atlal hebben we ook meteen gereserveerd.
We hebben speciaal voor de kinderen een ruimte gereserveerd waar ze opgevangen kunnen worden. Er is een vrijwilligster gevraagd om een oogje in het zeil te houden. De kinderen zijn opgevangen met speelgoed en tekenfilms.
We hebben afgesproken dat de entree €5,- is, om de kosten te dekken.
Bevestigingen 30 juni 2008
Op maandag 30 juni hebben we alle mensen nogmaals gebeld voor de bevestigingen. Alle routebeschrijvingen gemaild en de koekjes bestelt. Alle bedragen zijn nogmaals vastgesteld. De Orkestra wilde een voorschot om zekerheid te hebben. Er was enigszins wel angst dat we niet aan het volledige bedrag zouden komen, maar dat is achteraf goed gekomen. Verder zijn we nog even om de tafel gaan zitten om de planning van de dag door te nemen en vast te stellen. Vanaf vandaag stond alles vast.
Het programma:
14.00 uur: Inloop
15.30 uur: Modeshow
16.00 uur: 15 min. pauze
16.30 uur: Buikdansoptreden
17.30 uur: Rabiaa & Roos van Pendrecht Dialogen.
Zondag 06 juli
De dag van de activiteit hebben we ons om 12.00 uur verzameld in de Middelburgt. Halima, Chiraz, Mohamed, de modellen en de vrijwilligers. De dame voor de modeshow moest zich ook om 12.00 uur melden, omdat zij veel tijd nodig had om de dames op te maken en te kleden. We hebben samen met de vrijwilligers de zaal klaargemaakt. Het podium, de stoelen en de bar. Om half 2 kwam de dame voor de hennaversieringen. We hebben speciaal voor haar een tafel versierd. De band heeft zich ook om half 2 gemeld. De band bestond uit 3 leden; Hicham, Hicham en Ahmed. Lea beheerde de kassa. Om 14.00 uur kwamen de eerste gasten binnen. In de keuken zijn we druk bezig geweest met de koekjes, msemen (Marokkaanse pannenkoek) en Marokkaanse muntthee. Chiraz deed de presentatie. Om 14.30 uur waren er genoeg mensen om te starten. De dames stonden al gauw op de dansvloer te dansen.
Iedereen had het erg naar z’n zin. Om 15.30 uur hebben de dames de modeshow gelopen met Marokkaanse jurken. Ze zijn prachtig opgemaakt en hebben mooie jurken aangehad.
De dames van de modeshow.
De modeshow liep wat uit waardoor we alles een beetje hebben doorgeschoven. Na de modeshow hebben we een kleine pauze van 15 min. gehad.
Na de pauze was de buikdansoptreden aan de beurt. De buikdanseres was heel aardig en ze kon supergoed dansen. Alle dames waren enthousiast.
De buikdanseres.
Na de buikdanseres is de band weer gaan spelen en de dames waren al snel weer actief bezig op de dansvloer.
De band draaide supergoed muziek dat alle meiden echt aantrok. Na afloop van het feest hebben we ook veel complimenten gekregen voor de band. Een aantal dames wilden ook een kaartje hebben van de band, voor eigen privé feesten. Halima, Chiraz en een aantal vrijwilligers zijn met de koekjes, msemen en thee langsgeweest. De koekjes en msemen waren gauw op. Iedereen genoot er heel erg veel van. De bar die achterin was opgezet werd niet snel ontdekt. De dames liepen naar beneden om drinken te halen. Uiteindelijk werd het omgeroepen en wisten de dames dat ze gewoon achterin de zaal terecht konden.
Omdat het programma was uitgelopen waren Rabiaa & Roos om 18.30 uur aan de beurt. Er werden stoelen voor ze klaargezet op het podium. Rieks nam de vragen met ze door. Het waren gevoelige verhalen, iedereen herkende er wel wat in. Na de verhalen is de band nog even door gaan spelen, maar 19.00 werd alles stopgezet. Nadat de gasten allemaal waren vertrokken zijn wij en de vrijwilligers gaan opruimen en vegen. Rond 20.30 uur was alles klaar en schoon. De vrijwilligers kregen een kleine vergoeding voor hun hulp.