Hanging baskets en plantenschalen komen niet meer terug

De hanging baskets en de plantenschalen op en rondom Plein 1953 komen niet meer terug. Te duur en geen anderen die de verantwoordelijkheid over willen nemen.
De medewerker wijkgebonden aanpak van de deelgemeente wond er geen doekjes om. De hanging baskets legden een behoorlijk beslag op het budget van de deelgemeente. Speciale aarde zat er in om het water vast te houden, de hanging baskets werden regelmatig besproeid en werden jaarlijks opgehangen.

Haar collega’s van de gebeidscoördinatie en de adviseur van de wijkgebonden aanpak hakten toen ze het bedrag zagen snel de knoop door.

Die fleurige hangbakken komen dus niet meer aan de lantaarns op en rondom het plein te hangen. Alleen de dwarsstangen herinneren nog aan hun bestaan.

“Wat een armoe!”, verzuchtte de dagburgemeester. Hij was al een aantal keren hoopvol naar het plein gelopen om te kijken of de hanging baskets met geraniums er al weer waren. Nooit gedacht dat het wel eens einde verhaal zou kunnen zijn.

De acht plantenschalen zijn overigens ook voor goed van het plein verdwenen. De ondersteuners van de Winkeliersvereniging Pendrecht, de Zakenpartner, is nog bij het bestuur en een aantal winkeliers langs geweest of die een onderhoudscontract zouden willen tekenen met de deelgemeente. Een ander argument van de deelgemeente was dat er met enige regelmaat groen uit de bakken weggehaald werd.

Maar het overnemen van het onderhoud door de winkeliersvereniging of dat individuele winkeliers een contract tekenen voor één van de bakken zat er niet in. Poelier ’t Haasje bromde bij het horen van dat verhaal licht verontwaardigd dat hij altijd de bak bijgehouden had.

De teloorgang van het plein zit hem al erg lang dwars.

De medewerker wijkgebonden aanpak vertelde overigens wel dat Plein 1953 is voorgedragen voor vergroening. Maar of en wanneer dat resultaten af gaat werpen hangt nog boven de markt.