Het bombardement, de woningnood en de bouw van Pendrecht

Vandaag (donderdag 14 mei) herdenkt Rotterdam het bombardement dat in 1940 de binnenstad verwoestte. Hierdoor raakten 80.000 mensen dakloos en ontstond een grote woningnood in Rotterdam. Nieuwe wijken werden gebouwd om de woningnood op te vangen. Pendrecht is zo’n naoorlogse wijk.

Pendrecht bestond eeuwen geleden al als dorp, maar werd in 1421 grotendeels verzwolgen door de Sint Elisabethsvloed. Later vormde het de polders Oud- en Nieuw-Pendrecht, gelegen tussen Charlois en Rhoon. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog was het gebied een polderlandschap met boerderijen. Er liep een lange weg dwars door het gebied heen vanaf de Charloisse Lagedijk naar de Katendrechtse Lagedijk, sinds 1895 Dorpsweg genoemd en daarvoor Katendrechtscheweg. Het zuidelijke deel van de weg verdween grotendeels toen in 1952 het Zuiderpark en in 1953 de huidige wijk Pendrecht werden aangelegd. Tussen de metrobaan en de Charloisse Lagedijk bevinden zich nog restanten van de oude Dorpsweg, namelijk de Dorpslaan en het Dorpshof.