Iftar-maaltijd in Turks Huis

Na imam Ali Ciriter volgden een rijtje sprekers vakkundig aan elkaar gepraat door Necat Kaya, de ondersteuner van het Turks Huis Pendrecht. Warm was de reactie op de toespraken. Voorzitter Cemal Kumas (met microfoon naast Necat Kaya) opende de rij. Hij zei er trots op te zijn dat de 6e iftar-maaltijd in het Turks Huis zelf aangeboden kon worden. Voorheen werd de maaltijd wegens ruimtegebrek op een andere plek gehouden. Alle ruimten in het nieuwe onderkomen waren dan ook in gebruik voor dit feestmaal. Twee bestuursleden, Sedat Atacan en Arif Öztürk, staan ieder jaar garant voor een voortreffelijk diner met het beste dat de Turkse keuken te bieden heeft. Onder het gehoor van de voorzitter waren diverse politici, waaronder gemeenteraadslid Bert Cremers, provinciale statenlid Bekir Cebici en de voorzitter en de portefeuillehouder van de deelgemeente Charlois. Beide laatsten voerden het woord en prezen het Turks Huis Pendrecht voor hun werk. Bien Hofman, die les geeft aan een groep Turkse mannen, liet horen dat ze ook wat van de cursisten heeft geleerd en sprak de gastheren en genodigden in het Turks toe. Het Turks Huis wil echter niet alleen een betekenis hebben voor de Turkse gemeenschap in Pendrecht en Zuidwijk. Nadrukkelijk wil het bestuur dat de omwonenden en andere groepen uit de wijk gebruik maken van hun voorziening en van de organisatie. Zij willen de dialoog voeren met de verschillende bevolkingsgroepen van Pendrecht en praten over het aanpakken van de problemen, waarmee de wijk geconfronteerd wordt. Het bestuur wordt daarbij geholpen door medewerkers van de stichting TREF en Charlois’ Welzijn en ontvangt ook steun van de deelgemeente en de Nieuwe Unie. Al die organisaties waren dan ook ruim vertegenwoordigd op de ramadanmaaltijd.
De werkgroep Zierikzeebuurt nam ook deel aan de iftar-maaltijd en voorzitter Johan van Peer stak niet onder stoelen en banken er blij mee te zijn dat het Turks Huis nu in de Zierikzeebuurt is terechtgekomen.
“Er werd heel enthousiast gereageerd op de maaltijd. Er waren wel 150 mensen”, aldus Zeki Baran, voormalig bestuurslid en nu deelgemeenteraadslid. Hij vervolgt: “We hebben ook bezoek gehad van Nebahat Albayrak van de Tweede Kamer. Zij heeft met verschillende mensen gesproken en nog eens onderstreept dat het samen deelnemen aan een ramadan maaltijd een enorme sociale functie heeft”. Die sociale functie wil het Turks Huis Pendrecht graag vervullen. Over niet al te lange tijd is de officiële opening van het nieuwe onderkomen.