Inspreken over subsidie kan niet volgens de reglementen van deelgemeente

Heb je een groot stuk plakband voor me?’, vroeg de voorzitter van het Turks Huis, Sedat Atacan, nadat hij opgehangen had na een telefoongesprek met griffier, Robin Blokland. Hij nam wat cellotape en plakte het voor zijn mond. Hij had zich gemeld als inspreker, maar de griffier was onverbiddelijk: ‘U wilt iets naar voren brengen over het afwijzen van een subsidievraag. Daarover staat de te volgen procedure in de brief. U kunt een bezwaarschrift schrijven en andere mogelijkheden zijn er niet!’

Sedat ging toch naar de deelgemeenteraad en gaf de verschillende politici daar zijn verhaal.

Een bezwaarschriften procedure gaat zo weer een hele tijd vragen. En 1 april 2011 gaat de huur in van het pand aan de Sommelsdijkstraat. de vereniging Turks Huis in Pendrecht heeft € 8000 van het bedrag dat ze toegekend was in 2010 niet gebruikt. Geen ruimte, geen activiteiten, tenslotte.
De deelgemeente wil dat geld terug, want die betalen alleen subsidie voor activiteiten en niet voor stenen. Sedat rekende op creatieve medewerking van de deelgemeente, maar dat zit er niet in.

Op de foto schudt hij Jamal Challiui van GroenLinks de hand en sprak hij met Bartjan Zilverberg van D66. Ook Leo Smits van de SP weet nu wat Sedat graag zou willen. En Alaattin Erdal was al langer op de hoogte, maar ook hij denkt er zo het zijne van.

En voor wie wil weten wat Atacan had willen zeggen:

Goedenavond beste mensen van de deelgemeenteraad.
Ik ben Sedat Atacan, voorzitter van de vereniging Turks Huis in Pendrecht. Ik zou vanavond graag gebruik gemaakt hebben van het vragenhalfuurtje, maar dat kan niet volgens de reglementen. Daarom doe ik het via dit pamflet.
Onze vereniging bestaat vanaf 1994. Wij zijn begonnen met Opzoomeren en zijn nog steeds een echte Opzoomerclub. We zijn begonnen in een ruimte op een slooplocatie. Voor weinig geld konden we iedere dag open zijn voor mensen uit de Turkse gemeenschap, maar ook voor de omwonenden.
In 2003 zijn we in de Oosterlandstraat een pand gaan huren. Dat was ineens veel geld, maar met hulp van de deelgemeente en de Nieuwe Unie konden we onze vereniging in stand houden. We krijgen subsidie en daarmee kunnen we activiteiten doen, waar we ook iedere keer mensen uit Pendrecht en Zuidwijk en de organisaties in die wijken voor uitnodigen. De meesten van u zijn al eens op een iftar maaltijd in het Turks Huis geweest.
In 2009 verkocht Dany Madlener het pand. Wij moesten er uit en op zoek naar een nieuwe plek. Daar zijn we bij geholpen door de deelgemeente en Woonstad Rotterdam.
In het politieke college op donderdag 21 januari vorig jaar in de Middelburgt hebben we met de kandidaat-raadsleden gepraat over ons probleem. U heeft ons toen hulp toegezegd.
We hebben vorig jaar de activiteiten die zonder pand kunnen in de Middelburgt georganiseerd.
We hebben na veel zoeken met iedereen een ander pand aan de Sommelsdijkstraat 35 gevonden. Een gebouwtje dat op een kwetsbare plek ligt en waar een aantal verbeteringen aan plaats moeten vinden.

We zijn al begonnen met die verbouwing. We hebben het terrein onkruid vrij gemaakt. De plantenbakken, die bij de Middelburgt stonden, zijn op het terreintje gezet. Het gaat heel mooi worden. Niet overdreven, maar met alles wat we zelf kunnen doen en een bevriende aannemer komen we heel ver. De kosten van de verbouwing worden voor het grootste deel betaald door het Oranjefonds. We hoopten dat de subsidie, die we niet gebuikt hebben in 2010 te kunnen gebruiken voor de aanpassingen aan het pandje.
Daarover hebben we verschillende keren met de deelgemeente gesproken. Nu hebben we een brief gekregen, dat het bestuur dat niet goed vindt. We kunnen bezwaar aantekenen en zullen dat ook doen, maar dat gaat veel te lang duren. En we snappen het subsidiebeleid, geen stenen, maar activiteiten. Onze activiteiten zijn erg afhankelijk van een pandje en er is al heel veel werk in de Sommelsdijkstraat 35 gaan zitten. De omgeving zou er trouwens ook erg mee geholpen zijn. We zijn vanavond bij u om te kijken of er toch niet iets aan te doen is.
Ik wil u vragen, als onze beste vriend, om te zoeken naar een creatieve oplossing op korte termijn, zodat we vrijdag 1 april ook echt kunnen starten. Op die datum gaat namelijk de huur van het OBR in.

Dank u wel,

Sedat Atacan , voorzitter van de vereniging Turks Huis in Pendrecht.

Hij heeft overigens goed gekeken naar hoe andere gebruik maakten van het vragenhalfuurtje en komt de volgende keer zeker terug om de deelraadsleden uit te nodigen voor de opening van het nieuwe Turks Huis in Pendrecht op vrijdag 1 april.