Kinderkoor Mwangaza groet Vitaal Pendrecht

Het koor bestaat uit 21 kinderen. De meeste kinderen komen uit Rakai, dat ligt in het zuiden van Oeganda. Door middel van de optredens vraagt Mwangaza aandacht voor de situatie waarin zij en hun leeftijdsgenoten in Oeganda opgroeien. In deze streek is door de ziekte aids bijna de gehele middengeneratie weggevaagd. De kinderen die hier opgroeien hebben geen ouders, geen werk, geen school, geen eten en daardoor uiteindelijk geen toekomst. Ondersteuning vanuit Nederland heeft het leven van veel (wees)kinderen inmiddels radicaal veranderd. Een optreden van Mwangaza is een belevenis! De combinatie van zang, dans en traditionele Afrikaanse drums en kleding zorgt ervoor dat Mwangaza altijd een warm plekje in uw hart zal krijgen. De tour van Mwangaza is een mooi spektakel.

Zondag 10 oktober 2010 waren de kinderen in de Kerk van Nazarener in de buurt van Pendrecht en de Pendrechtse Bridget Nalwoga had het vuur uit haar sloffen gelopen om mensen naar het concert van Mwangaza te krijgen.
Vitaal Pendrecht was er ook en kreeg speciale aandacht door de steun die Bridget vanuit Pendrecht ervaart. De kinderen hadden een tour gemaakt door Nederland. Zij waren onder andere op het Jeugdjournaal. Niet zomaar een koortje, maar een groep waar alles aan klopt. Zang, dans en kostuums waren allemaal goed op elkaar aangepast. De cd met muziek van de kinderen en een filmpje over het maken van de muziek in Oeganda ging grif van de hand.

In de kerk vond een dienst plaats van de Christelijke gemeente, waar Bridget lid van is. Er waren ook leden van de Uganda Child Care Foundation en vertegenwoordigers uit Oeganda. Eén van de bezoekers van de dienst kwam uit Papendrecht en had twee van de Oegandese kinderen uit Mwangaza in huis. ‘Komende week gaan ze terug naar Oeganda. Dan gebeurt er heel wat in je. ‘Scheetjes’ zijn het. Wij gaan binnenkort naar Oeganda en zijn erg benieuwd hoe het dan met hen gaat!’, was zijn verhaal.

Reina Schenkel uit Opperdoes leidde het kinderkoor in en vertelde haar belevenis in Oeganda. Zij is bestuurslid van de foundation. Ze staat hiernaast op de foto in een prachtige jurk, waarvan de stof ongetwijfeld uit Oeganda komt en ook het dessin verwijst naar dat verre land in Afrika. Zij was in het dorp van het weeskind Betty en had een ontmoeting met het kind. Haar toestand was heel slecht. Haar ogen waren hopeloos dof. Zij vertelde haar dat zij haar ging sponsoren door maandelijks een bedrag over te maken. ‘Dat kost mij wat minder chips en dergelijke kopen en ik help daar iemand enorm mee!’, was haar redenering. Betty’s ogen begonnen direct de glimmen. Er kwam ‘shining light’ in als het ware. Dat maakte de bedoeling van het optreden van de kinderen duidelijk. Het koor telt meerdere leden en die hebben nog geen sponsor. In de kerk werden mensen gevraagd die sponsoring op zich te nemen.

Resultaat veel geld in een afwasteiltje en sponsors voor de kinderen, die in Oeganda waren achtergebleven. De tour door Nederland moet veel geld opgebracht hebben voor de weeskinderen in Zuid Oeganda.

Bridget Nalwoga had voor Vitaal Pendrecht, waar zij veel steun van ondervonden heeft, een plant meegenomen. Die plant werd in kerk overhandigd. Er was een vertegenwoordiger van het Koninkrijk Oeganda, een onderdeel van de huidige Oegandese staat. Hij had een certificaat voor Bridget en bracht zijn dank over aan Vitaal Pendrecht.

Belangstellenden kunnen kijken naar www.uccf.nl