Kunstborrel en voorproef van Charlois 550 jaar

Donderdag 13 oktober 2011 werd in de Nieuwe Oogst in de Graansilo aan de Maashaven de Kunstborrel van de Cultuurscout gehouden met een voorproef op Charlois 550 jaar.
Donderdag 13 oktober organiseerden de Cultuurscout van Charlois Arno Brouwer, portefeuillehouder Theo Coskun en programmaleider Charlois 550 jaar Joop van der Hor van de deelgemeente Charlois samen met de Nieuwe Oogst een culturele borrel.

Op het bovenste fotootje hanteert Joop van der Hor de microfoon en bestudeert Theo Coskun nog even snel het plan voor 2012.

Het ging om een netwerkborrel van de Cultuurscout en een voorproef op de 550ste verjaardag van Charlois in 2012 en dan was er ook nog eens de première van een nieuw event van de Nieuwe Oogst.

Op 14 april 2012 bestaat Charlois 550ste jaar. En die dag kun je alvast in je agenda zetten, want dat moet iets moois worden. De deelgemeente Charlois wil daar samen met iedereen uit Charlois een groot feest van maken.
Donderdag 13 oktober dus zes maanden voor de echte verjaardag wilden Theo Coskun en Joop van der Hor zoveel mogelijk mensen mee laten denken over wat men graag in dat jubileum zou willen zien en te weten zien te komen of men mee wilde organiseren. Of het nu om een filmproject, een sporttoernooi, een historische wandeling of een Charloise taart zou gaan, het maakte hen niet uit. Graag veel ideeën en suggesties.

Arno Brouwer introduceerde de projectleider van de Nieuwe Oogst op www.nieuw-oogst.com is het programma van deze unieke Charloise voorziening te zien. Alhoewel Charlois? De reikwijdte van de Nieuwe Oogst gaat veel verder en dat komt voor een viering van een jubileum goed van pas.

Theo Coskun en Joop van der Hor introduceerden de opmaat naar het jubileum van Charlois. Ter inspiratie konden er samen met aanwezigen vanuit allerlei disciplines feest-ideeën uitgewisseld worden.

Naast borrel en fris werd er ook een lichte maaltijd verzorgd door de Wijkkeuken van Zuid. En was er muzikale begeleiding door SUUS de band, een fraaie zangeres van de Mijnsherenlaan, haar naam is Romy en er was een goochelact met ondersteuning van het orkest van het wereldcircus.

Maar het belangrijkste was het netwerken. Netwerken met zo’n vol en luid klinkend programma is niet altijd even makkelijk, maar die ingerdiënten inspireren wel. Uiteindelijk hingen de prikborden vol. Ideeën genoeg dus.

Dat was 50 jaar geleden in 1962 toch een beetje anders. Er werd gevraagd of iemand zich dat nog herinnerde. Joop van der Hor gaf zelf de invulling maar, want er werden weinig vingers opgestoken vanuit het publiek. Toen was er ook crisis en weinig geld. Er werd wel een jubileum gehouden, maar dat had weinig om hakken. Dat zal volgens Joop dit keer anders gaan. Geld is er opnieuw nauwelijks, maar volgens de beide organisatoren waren er wel veel ideeën en veel creatieve mensen in Charlois om er iets moois van te maken. En zijn de mensen van Charlois het kapitaal.

Karel de Stoute had in 1462 en wel op 14 april zijn fiat gegeven om met Charlois van start te gaan en hij had nooit kunnen bevroeden dat dit er allemaal uit zou komen. Het gebouw de Oliphant werd aangehaald, dat trouwens ook een jubileum jaar ingaat en eigenlijk het paleis van Charlois zou moeten zijn.

Hij ging vervolgens de zaal in en vroeg om eerste ideeën. Bien Hofman kwam met het voorstel om in Pendrecht, dat in 2012 65 jaar bestaat Olympische Spelen te organiseren met een grootse openingsact in de trant van Romeo en Julia (Shakespear – achtig) maar dan in de huidige tijd en een sluitingsceremonie met een enorme reünie van mensen die ooit in Pendrecht gewoond hebben en met de mensen die er nu wonen.

Annie Breeuwsam was in de zaal. Zij heeft volgend jaar de Olympische Spelen van Zuid op touw gezet, dus daar komt vast iets moois van. Het netwerken werd gelijk gestart.

Jannie Hommes woont en werkt aan de Charloise Kerksingel en wil rond de kerk opnieuw een gracht graven. ‘Vroeger lag daar echt een singel’, aldus de Charloise, ‘die is volgegooid met afval en toen gedempt.’
En die singel moet volgens haar weer terug komen.

Er werden tal van ideeën opgeschreven en het beste idee gaat ook nog beloond worden met een diner voor twee personen bij Palazzo Rotterdam.

En passant werd ook het logo van Charlois 550 gepresenteerd. Dat logo is tegelijkertijd ook een stempel. Dat mooi op alle paperassen gezet kan worden in 2012.