LoverALERT campagne succesvol

20% van de jongeren in gevarenzone met relatie
LoverALERT.nl, de website voor jongeren over relatiegeweld, is na de lancering eind 2009 door 7000 personen bezocht. Meer dan 5000 van hen deed de relatietest.
20% van de jongeren in gevarenzone met relatie

LoverALERT.nl, de website voor jongeren over relatiegeweld, is na de lancering eind 2009 door 7000 personen bezocht. Meer dan 5000 van hen deed de relatietest. Zo’n 20% van de jongeren bleek op basis van de uitslag in de gevarenzone te zitten met scheve relatieverhoudingen en kreeg het advies om hulp te zoeken. Dit percentage komt overeen met het internationale gemiddelde en baart wethouder Jantine Kriens (volksgezondheid, welzijn en maatschappelijke opvang) zorgen: “Duizend jongeren die in een risicovolle relatie zitten is schrijnend veel.”

Een aantal meiden heeft naar aanleiding van de campagne al via email en telefoon contact gezocht met de GGD. Hierop kwamen indringende verhalen binnen van jongeren, zoals een email van de vijftienjarige R: “Na een maand kwam ik er achter dat het fout zat. Als ik bij hem was moest ik mezelf steeds meer alleen zien te vermaken. Hij was te druk met z’n spelcomputer. De eerste klap kwam toen hij een spelletje verloor.”

Noodzaak
Uit de grote belangstelling voor de website en de ingestuurde ervaringsverhalen blijkt dat het onderwerp relatie en verkeringsgeweld leeft onder jongeren. Uit onderzoek naar de campagne blijkt ook dat zo’n 40% van de Rotterdamse meiden iemand in haar omgeving kent die met verkeringsgeweld te maken heeft. De website LoverALERT blijft nog tot eind 2010 in de lucht.

Vroegtijdig waarschuwen
LoverALERT.nl is onderdeel van de campagne van de GGD Rotterdam-Rijnmond om jongeren tussen de 13 en 16 jaar te wijzen op de voortekenen en gevaren van relatiegeweld. Met onder meer posters in abri’s en op scholen werd de Rotterdamse jeugd geattendeerd op de website LoverALERT.nl. Hierop kunnen zij informatie en tips vinden over ongelijkwaardige relaties. Bovendien kunnen bezoekers hun relatie testen via een tiental vragen. De campagne is bedoeld om jongeren vroegtijdig te waarschuwen voor het risico van geweld binnen relaties. Nu een maand later is een eerste balans opgemaakt en blijkt dat de campagne erg aanslaat bij de doelgroep.

Kijk ook op www.loveralert.nl
LoverALERT-lijn (010) 44 38 444