Marcuspassie in Oude Kerk Charlois

De Marcus Passie

van Addie de Jong

Uitvoering in de Open Hof Rotterdam Ommoord en de Oude Kerk Rotterdam Charlois

De Passie is groots van opzet, vergelijkbaar met de grote Passionen van voorlopers van Joh. Seb. Bach. Evenals deze werken bevat de Marcus Passie inleidende orkest- stukken, koren, koralen en recitatieven. Er zijn ook verschillen: Addie de Jong heeft gekozen voor een vrouw als evangelist. Wordt bij Bach de Christus altijd begeleid door strijkers en de evangelist alleen door continuo, zo niet bij De Jong. Bij hem wordt Christus begeleid door het orgel en wordt de evangelist (sopraan dus) juist door de strijkers begeleid. De kleine partijen, zoals Petrus, Judas en de Hogepriester, worden begeleid door
de blazers.

De passie wordt geheel in het Nederlands gezongen!
Addie de Jong (1941-1997) was een bekend Rotterdams kerkmusicus, componist, dirigent, organist en beiaardier. Hij was een veelzijdig en enthousiast musicus, een bijzonder sympathiek en bescheiden mens met een brede muzikale blik. Hij gaf in binnen- en buitenland vele orgel- en beiaard- en koorconcerten en werkte mee aan televisie opnamen en radio uitzendingen. Ook nam hij vele grammofoonplaten en CD’s op. De Marcus Passie vormt één van de hoogtepunten in zijn compositie-oeuvre dat verder veel kerkmuziek voor orgel, koren en ensembles omvat. Hij componeerde ook in opdracht van gemeenten en omroepverenigingen.
De medewerkenden

Het Oecumenisch Seniorenkoor Ommoord werkt vooral mee aan diensten in de Open Hof. Door intensieve repetities onder leiding van dirigent Willem Blonk heeft het koor een goede klankkwaliteit en frisse uitstraling. Voor deze gelegenheid is het koor aangevuld met gastleden die de Passie eerder hebben gezongen.
Organist Bert den Hertog behoort tot de top van de jonge generatie organisten. De sopraan Ellen van Etten is evangelist, Frits Karskens zingt de rol van Christus. Ard Verkerke, tenor, vertolkt de rol van Petrus en Judas, Peter Vliegenthart, bas, de rol van de Hogepriester en Pilatus en Elly Polhuis de rol van het dienstmeisje.

Voor de uitvoering in Ommoord hoeft u geen kaarten te kopen, wel wordt een bijdrage naar draagkracht verwacht in de collecte na afloop.
Toegangskaarten voor Charlois kunt u telefonisch of via e-mail bestellen, z.o.z.

Het concert wordt georganiseerd door de nieuw opgerichte “Stichting Marcus Passie” in samenwerking met de Stichting Open Hof Muziek en de Stichting Culturele Com- missie Charlois. De uitvoeringen zijn mede mogelijk gemaakt door Kunst en Cultuur van de Gemeente Rotterdam, het VSBfonds en het Elise Mathilde Fonds. De stichting stelt zich ten doel het werk van Addie de Jong onder de aandacht te brengen en zijn composities in druk te doen uitgeven.

Informatie over de uitgaven via www.prozamusica.nl.
Informatie over de stichting bij de voorzitter dr. A. Polhuis,
e-mail marcuspassie@gmail.com