MARCUSPASSIE van Addie de Jong in Oude Kerk Charlois

Zaterdag 12 april wordt de Marcuspassie van Addie de Jong uitgevoerd in de Oude Kerk Charlois aan de Charloisse Kerksingel 35. Aanvang 20:00 uur. Toegang € 10,00.
De Marcus Passie

van Addie de Jong

Uitvoering in de Oude Kerk Charlois

De Passie is groots van opzet, vergelijkbaar met de grote Passionen van voorlopers van Joh. Seb. Bach. Evenals deze werken bevat de Marcus Passie inleidende orkeststukken, koren, koralen en recitatieven. Er zijn ook verschillen: Addie de Jong heeft gekozen voor een vrouw als evangelist.

Wordt bij Bach de Christus altijd begeleid door strijkers
en de evangelist alleen door continuo, zo niet bij De Jong. Bij hem wordt Christus begeleid door het orgel en wordt de evangelist (sopraan dus) juist door de strijkers begeleid. De kleine partijen, zoals Petrus, Judas en de Hogepriester, worden begeleid door de blazers.

De passie wordt geheel in het Nederlands gezongen!

Addie de Jong (1941-1997) was een bekend Rotterdams kerkmusicus, componist, dirigent, organist en beiaardier. Hij was een veelzijdig en enthousiast musicus, een mijzonder sympathiek en bescheiden mens met een brede muzikale blik. Hij gaf in binnen en buitenland vele orgel-, beiaard- en koorconcerten en werkte mee aan televisie
opnamen en radio uitzendingen. Ook nam hij vele grammofoonplaten en CD’s op.

De Marcus Passie vormt het hoogtepunt van zijn compositie-oeuvre dat verder veel kerk-muziek voor orgel, koren en ensembles omvat. Hij componeerde ook in opdracht van gemeenten en omroepverenigingen.

Voorafgaand aan de uitvoering zal de voorzitter van de stichting Marcuspassie, dr. A. Polhuis de partituur aanbieden aan de stad Rotterdam. Deze officiële uitgave wordt in ontvangst genomen door mw. Antoinette Laan, wethouder Cultuur van de gemeente Rotterdam. Daarmee heeft de stichting Marcuspassie haar doel bereikt.

De Passie is vanaf nu beschikbaar voor alle Nederlandse oratorium verenigingen.

De medewerkenden:

Christelijke Oratorium Vereniging Sursum Corda is opgericht op 24 september 1925 en telt momenteel zo’n 70 leden. Het koor is gevestigd in Rotterdam-Zuid. De artistieke activiteiten van het koor strekken zich uit van de grote oratoria en polyfone werken uit de Barok en Romantiek tot hedendaagse muziek. Het koor zingt sinds januari 2004 onder de inspirerende leiding van Johan Sonneveld.

De Friese sopraan Jenny Haisma studeerde zang aan het Rotterdams Conservatorium bij Sylvia Schlüter. Zij volgde diverse masterclasses bij bekende solisten. Afgelopen jaren zong zij in cantates en passionen van J.S.Bach en in oratoria als Die Schöpfung van Haydn, the Messiah van Handel en in de werken van Mozart, Brahms en Rossini.
Ook werkte Jenny mee aan diverse operaproducties.

De bariton Frits Karskens studeerde aan het Rotterdams Conservatorium bij Margreet Honig. Sinds 1993 zingt hij in het koor bij zowel de Nederlandse- als de Vlaamse opera. Hij heeft een breed repertoire opgebouwd dat zich uitstrekt van barok tot eigentijds. Zo zong hij onder meer cantates van Bach en Händel, de requiems van Mozart, Fauré en Duruflé en de Carmina Burana van Orff.

Bas Volkers, tenor, vertolkt de rol van Petrus en Judas,
Dick van der Lecq, bas, de rol van de Hogepriester en Pilatus.

Organist Bert den Hertog behoort tot de top van de jonge generatie uitstekende organisten.

Kaarten kunnen worden gekocht bij de koorleden

Reserveren kan via e-mail marcuspassie@gmail.com.
Telefonisch bij Jan van Dijk, (0180) 616 452, indien nog voorradig aan de zaal.