MENDELSSOHN CONCERT DOOR HET OPEN HOFKOOR

Uit de algemene aankondiging van de zondagmiddagmuziek voor 2009 nog even het concert van zondagmiddag 17 mei apart! Het gaat dan om het allerlaatste concert van het Open Hofkoor en zij zingen muziek van Felix Mendelssohn Bartholdy. Reserveer uw plaatsje in de Open Hofkerk via telefoonnummer 0180 558937.
Op zondag 17 mei wordt in de serie zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk te Rotterdam-Pendrecht een concert gegeven door het Open Hofkoor o.l.v. Jan van Dijk.
U vindt de kerk op de hoek van Middelharnisstraat 153 en Sliedrechtstraat 55. De aanvang is om 15.00 uur, toegang € 8,– en € 5,– voor pashouders. Kaarten zijn te koop bij De Middelburgt aan Plein 1953. Telefonische reservering: 0180-558937.

De componist Felix Mendelssohn Bartholdy is geboren in 1809. In 2009 gedenken wij zijn 200e geboortedag. Vandaar dat in dit jaar veel activiteiten rond deze componist plaatsvinden. Het Open Hofkoor heeft in de loop van het bestaan veel kerkmuziek van Mendelssohn uitgevoerd. Daarom is het een goed idee om in het kader van de zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk een programma te brengen van koor- en orgelmuziek van Mendelssohn.

Het programma op 17 mei omvat voor de pauze een keuze uit het oratorium Paulus, solostukken en koorgedeelten waaronder de aria “Jerusalem” en het koor “Sehet, welch eine Liebe”. Na de pauze volgen nog een aantal geliefde composities zoals “Drei Geistliche Lieder” en “Verleih’ uns Frieden”. De orgelwerken die u kunt beluisteren zijn een koraal en variatie, de Prelude in G en de tweede Sonate.

De uitvoerenden.
De mezzo-sopraan Elly Polhuis studeert bij Elsa Kloos. Zij geeft vaak haar medewerking aan kerkmuziekuitvoeringen en diensten.
De alt Irene Kleijwegt studeerde bij o.a. Aafje Heynis en heeft bij haar staatsdiploma solozang behaald. Zij is actief lid in de Vereniging “Vrienden van het Lied”.
De organist Bas de Vroome is organist van de Oude- en de Nieuwe Kerk in Delft en een veelgevraagd concertorganist. Hij is docent hoofdvak orgel aan Codarts, het Rotterdams Conservatorium.
Dirigent Jan van Dijk is bijna 30 jaar verbonden aan de Open Hofkerk als dirigent van het Open Hofkoor en als organist. Daarvóór leidde hij de COV in Middelharnis en verschillende kerkkoren.
Het Open Hofkoor heeft door de jaren heen meegewerkt aan zeer vele kerkdiensten en heeft ook vele concerten gegeven. Helaas heeft het koor moeten besluiten zichzelf op 1 oktober, na ruim 45 jaar zingen, op te heffen en is dit het laatste concert.