Mooi concert voor een bescheiden jubilaris

Jubilaris Daan Verschoor kreeg van de kerkenraad van de Protestantse wijkgemeente Pendrecht – Heijplaat een concert als geschenk. Met dit concert drukte de gemeente haar dank uit voor de 40m jaar trouwe dienst van hun organist. Hij was in 1968 begonnen op een noodorgel in de Christus Triomfatorkerk. Hij bespeelde daar het later het orgel dat nu verder in Canada dienst doet. Met het samengaan van de Gereformeerde gemeente en de Hervormde gemeente van Pendrecht werd hij organist samen met jan van Dijk in de Open Hofkerk. In die kerk vervult hij twee wekelijks zijn rol als organist bij de eredienst.
Dominee Polhuis leidde het concert in en zwaaide Daan Vercshoor de lof toe, die hij verdient. Hij schetste Daan als een bescheiden en trouw mens, waar niemand ooit tevergeefs een beroep op deed.
Het concert opende met ‘Wohl mir, dass Jesum habe’ uit cantate 147 van Johann Sebastian Bach. Het Open Hofkoor zong dit mooie stuk muziek en Hans Cok begeleidde hen daarbij op het orgel. Vervolgens werd van dezelfde componist ‘Erkenne mich, mein Hüter’ uit de Mattheus Passion gezongen. Deze koraal komt in doe passie regelmatig terug. Het Open Hofkoor moest het deze keer zonder Verschoor doen. Hij zat op de voorste rij samen met zijn vrouw en achter hem zijn familie. Men had navraag gedaan over de muziek die hij graag wilde horen.
‘Dank sei Dir Herr’van Georg Friedrich Händel was het volgende stuk. Elly Polhuis zong de solo-stem.
Daarna klonk er een wisselzang van koor en luisteraars. Dirigent Jan van Dijk zorgde voor de juiste momenten van samenzang door zich naar de genodigden te wenden als zij hun bijdrage aan het concert konden leveren.
Jan van Dijk speelde vervolgens twee orgelsoli op het mooie orgel van de Open Hofkerk; de versie van Jan Zwart van het Lutherlied ‘Een vaste burcht is onze God’. Na een gezwollen begin klonk het lied alsof er helder water door een beek kabelt, melodieus de kerk binnen, om weer even krachtig als bij het begin te eindigen. Het eerste appaleus klonk op in de kerk.
Van Feike Asma speelde Jan van Dijk ‘Boven de starren’ op zo’n manier, dat je er bijna het Westlands Mannenkoor bij cadeau kreeg.
Van Felix Mendelssohn werden stukken uit het oratorium Paulus: ‘Doch der Herr verhisst der Seinen nicht’ met solozang van Elly Polhuis en ‘Sehet welch eine Liebe’ gezongen. Jan van Dijk speelde solo variaties op het Gebed des Heren. Tot slot werd psalm 150 in de bewerking van André Verwoerd gezongen door allen die naar het jubileumfeest van Daan Verschoor waren gekomen.
Johan Bos gaf bloemen aan soliste Elly Polhuis, organist koorbegeleider Hans Cok en dirigent en organist Jan van Dijk.
Daan Verschoor toonde zich zeer ingenomen met het concert.