NEDERLAND SCHREEUWT OM CULTUUR

Op de affiches schreeuwen Wende Snijders en Jan Kooijman om cultuur. Zij hopen dat er veel Rotterdammers met hen meedoen op zaterdag 20 november.

Cultuurscout voor Charlois, Jolanda Copier deed de volgende oproep:

Beste collega’s/ cultuurliefhebbers,

Zaterdag 20 november is het zover. In tientallen plaatsen in het land komen cultuursector en publiek bij elkaar om één sterk, eenduidig en nationaal signaal af te geven aan het nieuwe kabinet: NEDERLAND SCHREEUWT OM CULTUUR.

Ook Rotterdam zal van zich laten horen. Op die zaterdagmiddag slaken Rotterdamse culturele instellingen en hun bezoekers op het Schouwburgplein gezamenlijk een collectieve schreeuw, een schreeuw voor het behoud van onze culturele voorzieningen en om te laten horen hoeveel belang we hechten aan de waarde van kunst en cultuur.

De geplande bezuinigingen zullen het Nederlandse culturele leven ingrijpend verschralen: gezelschappen en orkesten verdwijnen, instellingen voor professionele kunst en amateurkunst zullen hun deuren moeten sluiten, podia houden op te bestaan. De mogelijkheden om kinderen en jongeren op te laten groeien met kunst en cultuur om zo hun eigen creativiteit te stimuleren, worden uiterst zeldzaam. Wat aan cultuur overblijft, of het nou musicals, concerten of dansvoorstellingen zijn, wordt door de hogere toegangsprijzen voor velen onbetaalbaar. Zo wordt Nederland een schraal en kaal land. Dat is geen prettig vooruitzicht.

We vragen u niet snel de straat op te gaan, maar nu de dreiging zo ernstig is, doen we dat toch. Niet alleen nodigen we u met klem uit om mee te doen aan deze grote landelijke manifestatie. Met name vragen we om uw publiek uit te nodigen. Zij houden van kunst en cultuur. Zij willen niet dat het verdwijnt. Daarom is hun stem, voor het behoud van kunst en cultuur, hard nodig.

Een collectieve schreeuw in Rotterdam OM DE WAARDE VAN CULTUUR

In de aanloop naar 20 november vragen we u om uw collega’s en bezoekers op deze manifestatie te attenderen. En bovenal om hen aan te sporen op deze dag zelf mee te doen. Het is van belang om zoveel mogelijk mensen te betrekken; hier werkt immers de macht van het getal. We hebben materiaal en berichtgeving samengesteld waarmee u uw aanhang kunt bereiken (zie verderop).

Wat is het plan?

Op zaterdagmiddag 20 november komen toeschouwers, museummedewerkers, orkesten, muziekensembles, amateurkoren, zomerfestivalgangers, fanfares, kunstvakopleidingen, theatergezelschappen, mondharmonicaorkesten, beeldend kunstenaars, politici, circusartiesten, dichters en schrijvers, popgroepen, etcetera, etcetera. samen op het Schouwburgplein.

Na welkomstwoorden op het Schouwburgplein, zullen alle stoomfluiten van de boten in de Leuvehaven (en daarbuiten) tegelijkertijd een luid signaal laten horen dat tot ver in de binnenstad te horen zal zijn.

Na deze ‘havensymfonie’ is het de beurt aan de verzamelde menigte op het Schouwburgplein. Eerst is er een kort moment van collectief zwijgen, waarna de manifestatie zijn hoogtepunt bereikt in één collectieve schreeuw!

Informatie over tijdstip en locatie volgen.

Wat moet er gebeuren?

Om de manifestatie tot een succes te laten zijn, wordt u als instelling gevraagd om mee publiciteit te maken via uw website, mailings, facebook, twitter, eenvoudige flyers of welke media dan ook die tot uw beschikking zijn.

Daarvoor kunt u alvast het volgende materiaal inzetten:

Affiches met opschrift NEDERLAND SCHREEUWT OM CULTUUR, die momenteel in grote oplage gedrukt worden. Deze affiches kunnen waar dan ook opgehangen worden: in theaters en concertzalen, bij de museakassa’s en gemeenschapshuizen, op scholen, op kantoor en bij het publiek thuis voor het raam. De A3 affiches zijn vanaf vrijdag 5 november, 13.00 uur op te halen in de foyer van de Rotterdamse Schouwburg. Voor de instellingen zelf zijn er ook A3 posters gevouwen tot A5 formaat beschikbaar, inzetbaar voor verzending/ mailings. Vanaf maandag 8 november ook een aantal A0 affiches beschikbaar. Contactpersoon is Sabine Maertens, coördinator van deze actie. Het actie-bureau/haar werkplek zijn eveneens in de foyer van de Rotterdamse Schouwburg.

Wat betreft de voorbereiding op de dag zelf: vanzelfsprekend zijn alle initiatieven, instellingen en groepen volledig vrij in het vormgeven van hun aanwezigheid. Uitbundig uitgedost of juist sober aangekleed? In concertlivreien, toneelkostuums of gewoon vrijetijdskleding? Met of zonder spandoeken? Alles mag, verscheidenheid is hier troef.

De komende weken zult u op de hoogte gehouden worden van de verdere ontwikkelingen. Voor vragen kunt u terecht bij actiecoördinator Sabine Maertens: 06-4609 4487 / rotterdamschreeuwt@gmail.com.

Het Rotterdamse manifestatiecomité komt wekelijks op vrijdag bij elkaar in de hal van de Rotterdamse Schouwburg om 16:00 uur. Voelt u zich vrij u daarbij aan te sluiten.

Kom in actie en schreeuw mee! zaterdag 20 november

www.nederlandschreeuwtomcultuur.nl
http://www.facebook.com/ > Rotterdam schreeuwt om cultuur

Vriendelijke groet,
Jolanda Copier
Cultuurscout Charlois
p/a LCC de Larenkamp
Slinge 303
3085 ER Rotterdam
06 34 777 094

Vind kunst en cultuur in wijken van Rotterdam of schrijf je in: www.culturelekaartrotterdam.nl

En bovendien vindt Jolanda dat je ook groen moet denken, dus eindigt ze met:

Is het echt nodig om deze e-mail te printen? Denk groen!

Maar ga zaterdag 20 november ook vooral een kijkje nemen bij Eveline van Rooy, zie vorige bericht.