Nieuwe generatie muzikanten in de Open Hofkerk

Het is Rusland jaar in Pendrecht en dat was ook te horen bij de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk. Anna Karpenko uit Rusland speelde muziek van de Russische componist Valeri Kikta. Magdalena Jones en Jan Pieter Lanooy waren de andere jonge organisten.
Hij is bijna 20 jaar en speelt al vanaf zijn 10de jaar orgel. Hij raakte op die leeftijd verslingerd aan dit instrument en studeert nu aan Codarts Hogeschool voor de kunsten, het Rotterdamse conservatorium, in het eerste jaar Hoofdvak Orgel. Geen eenvoudige muziek en geen eenvoudig instrument. Hij speelde werk van Buxtehude, Bach en Jean-Adam Guilain en hoe. Hij haalde alles uit het Vierdag-orgel van de Open Hofkerk.

Zijn collega organisten waren Anna Karpenko uit Rusland. Op de foto geeft Cobi van Bommel haar de bloemen aan het eind van het concert. En links staat Magdalena Jones uit Engeland. Magdalena speelde kortgeleden ook bij het jubileum van de Open Hofkerk. Zij is ook eerste jaars op het Rotterdamse conservatorium. Magdalena speelt overigens ook cello, piano en klavecimbel en dirigeerde het orkest van de Belhaven Hill Prep School. Een veelzijdig muzikante dus. Magdalena opende de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk op 9 juni met het vrolijke Hornpipe uit Watermusic van Georg Friedrich Händel.

Het publiek was vooral nieuwsgierig naar Anna Karpenko, die piano, klavecimbel en orgel studeerde aan de Gnessin speciale muziekschool in Moskou. Zij is bezig met toelatingsexamens voor Codarts en hoopt van harte daar toegelaten te worden. Zij speelde muziek van Valeri Kikta (geboren in 1941) uit zijn Zesde Orgelsuite “Carpathians Meditations” en later na de pauze Toccata, Adagio en Fuga in C van Johann Sebastian Bach.

Drie jonge muzikanten, die goed in de smaak vielen bij het publiek dat een lang en staand applaus voor hen over had.

Op de pagina van de kerken op deze site is meer te lezen over het concert.

Op zondag 6 oktober is het volgende concert met Igor Foersov op bajan en Jan van Dijk op het Vierdag-orgel en op zondag 8 december is het laatste concert in het Ruslandjaar in Pendrecht met het Oeral Kozakkenkoor o.l.v. Gregor Bak met medewerking van het Oekraïens Ensemble Uzory.