Nieuwe generatie organisten aan het werk

Onder dat motto vindt er 9 juni een concert van de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk plaats met Magdalena Jones uit Engeland, Jan Pieter Lnooy uit Nederland en Anna Karpenko uit Rusland. Het is ook Ruslandjaar in Pendrecht en daar past dit prachtige concert precies in. Aanvang 15:00 uur.
Nieuwe generatie organisten aan het werk

Op zondagmiddag 9 juni 2013 zal er weer een concert plaatsvinden in de Open Hofkerk in Rotterdam-Pendrecht.

Het thema is dit hele jaar “Ruslandjaar in Pendrecht”. 3 jonge studenten van Codarts – het Rotterdams Conservatorium – zullen het Vierdagorgel bespelen: werken uit de Franse en Duitse barok worden uitgevoerd door Magdalena Jones (Engeland) en Jan Pieter Lanooy (Nederland).

Anna Karpenko (Rusland) speelt interessant repertoire van componist Valeri Kikta en eindigt het programma met de Toccata, Adagio en Fuga in C van Joh. Seb. Bach. Kortom een prachtige besteding van de zondagmiddag!

De zondagmiddagconcerten, waar dit er een van is, worden mede mogelijk gemaakt door de Deelgemeente Charlois en door de kerkenraad van de Protestantse Wijkgemeente Slinge in samenwerking met Rotterdam Orgelstad.

De Open Hofkerk bevindt zich op de hoek van de Middelharnisstraat en de Sliedrechtstraat.

Het concert (met pauze) begint om 15.00 uur en de toegang is vrij.

Na afloop is er een collecte.

Jaarlijks wordt één concert in de serie zondagmiddagmuziek gegeven in samenwerking met Codarts, afd. Rotterdams Conservatorium.
Hoofdvakdocent Bas de Vroome vraagt de studenten (ook van andere docenten) en zorgt dat er een interessant programma komt. Het is belangrijk voor de studenten om te ervaren wat er komt kijken bij het organiseren van concerten. Het vraagt samenwerking en overleg. Door samen een dergelijk concert te geven in een vriendschappelijke sfeer ontstaan goede contacten.

Hieronder de uitvoerenden voor het concert op 9 juni met korte biografieën.
Magdalena Jones studeerde acht jaar lang cello en piano aan Chetham’s School of Music in Manchester. Tijdens de laatste twee jaar van haar studie besloot zij om over te stappen naar orgel en nam les bij Andrew Dean. Na haar studie werkte zij een jaar bij het Belhaven Hill Prep School, waar zij les gaf in theorie, cello en piano. Zij dirigeerde eveneens het orkest. In dat jaar vervolgde zij haar orgelstudie bij Philip Sawyer in Edinburgh. In Edinburgh had zij ook haar eerste ervaring als klavecinist, in een concert met het barokensemble ‘Sospiro’. Op dit moment is zij eerstejaars student aan het conservatorium te Rotterdam waar zij haar orgelstudie voortzet bij Bas de Vroome.

Jan Pieter Lanooy (1993) begon met orgelspelen op tienjarige leeftijd aan de Academie voor Muziek en Woord De Noorderkempen te Baarle-Hertog (België). Daar kreeg hij les van Karolien Schuurmans en Bart Wuilmus. Nadat hij was verhuisd naar Den Haag in 2009, ging hij in de leer bij Jan Hage. Sinds 2011 studeert hij bij Aart Bergwerff aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten te Rotterdam. Hij deed er eerst vooropleiding en zit nu in het eerste jaar Hoofdvak Orgel.

Anna Karpenko studeerde orgel, piano en klavecimbel aan de Gnessin speciale muziekschool in Moskou. Haar einddiploma orgel behaalde zij aan het Moskous Staats Conservatorium. Masterclasses volgde zij bij o.a. L. Ghielmi, M. Haselböck, J. Guillou, P. van Dijk en G. Bovet. Zij heeft prijzen gewonnen op concoursen in Mondaino (Italië), Moskou, Hamburg en Kaliningrad en werkte mee aan internationale orgelfestivals in Riga, Istanbul, Porto en Tallinn.