Nog één dag en dan is het suikerfeest

Het Suikerfeest aan het eind van de ramadan wordt meestal thuis gevierd. Op zaterdag 18 augustus een snikhete dag is bij de leden van het Turks Huis op het terras voor het verenigingsgebouwtje goed te merken dat het feest aanstaande is.

Mehmet raadpleegt nog even zijn horloge om te zien hoe lang het nog duurt voordat het feest kan beginnen.

Enes zet alvast een feestgezicht op en heeft al voorpret met Cemal.

Zondagmorgen vroeg zal het Suikerfeest beginnen. Dat feest duurt drie dagen.

Er zijn groepen die naast de familie graag samen het feest vieren, zoals de Somalische vrouwen in de wijk. Zij gingen op zoek naar een ruimte in de wijk en kwamen bij de vereniging terecht om te vragen of ze het gebouwtje zouden mogen gebruiken.

De vereniging staat altijd open voor dergelijke vragen.

Wanneer dat dan plaats zal vinden? Het feest duurt drie dagen en de feestdata zijn voor verschillende groepen net weer even iets anders.

Sommigen gaan uit van de tijd die in Mekka aangegeven worden, anderen van de datum uit het thuisland, bijvoorbeeld Turkije.