Nog net goud en brons voordat de iftarmaaltijd begint

Of het de vrijwilligers van de vereniging Turks Huis in Pendrecht opgevallen is, is de vraag. Zij waren druk in de weer geweest om alles klaar te zetten.

In de kleine ruimte van het Turks Huis stond de tafel gedekt voor de iftarmaaltijd van zaterdagavond 4 augustus, die precies om 21:34 uur zou beginnen. De TV stond op de Olympische Spelen. In Londen in het Aquatics Centre stonden een aantal zwemsters in de startblokken voor de finale van 50 meter vrije slag. Er waren maar liefst twee Nederlandse deelneemsters. De ene haalde goud en de andere brons. Ranomi Kromowidjojo en Marleen Veldhuis flikten hun kunstje nog net voor het verbreken van de vasten aan Sommelsdijkstraat 35.

Voor het gebouwtje stonden de partytenten van de Halsterenstraat met een lang gerekte tafel, die ook plaats bood aan zo’n 40 gasten. De eigen partytent van de vereniging kreeg ook een kleinere gedekte tafel. Drie verschillende plaatsen, ruimte genoeg voor een gezelschap van zo’n 100 mensen.

Buiten stopte een bestelauto en de vrijwilligers kwamen in actie. In een mum van tijd stond de soep, een heerlijke linzenvariant, het hoofdgerecht kebab met pilavrijst en salade en het nagerecht op tafel.

Mustafa Uysal sprak om 21:34 uur een gebed uit op een plaats waar iedereen hem goed kon horen en uiteraard met het hoofd richting Mekka.

De iftarmaaltijd kon beginnen. Niet alle stoelen waren bezet, maar een snelle telling leverde toch het respectabele aantal van 91 deelnemers aan de maaltijd op.