Open Huis voor direct omwonenden dokter Heftinghuis

Op 1 januari gaan de deuren open. Maar de GGZgroep Europoort Istia heeft de omwonenden 30 december uitgenodigd om een kijkje te nemen in het pand en informatie te krijgen over wat er gaat gebeuren.
Bernd Gerten, midden op de foto, is de teamleider. Hij gaat over meerdere panden. Dat legt hij Kees Brand, rechts op de foto uit. Op het moment dat Kees met bloemen komt namens de BOP is er een behoorlijke groep omwonenden binnen. Links op de foto is Aad Tielemans, één van hen, zichtbaar.
“Istia is de godin van het haardvuur”, zegt Bernd, “dat is wel toepasselijk hier.” Er zit in de muur van basaltkeien inderdaad een open haard, die de doktersfamilie er in heeft laten bouwen.
“Er komt later nog wel iets officieels”, aldus Bernd, “eerst doen we deze informatiedag voor de omwonenden. Voordat de maximaal 11 bewoners 1 januari komen. Dat doen we in verband met de privacy. Er komt waarschijnlijk ook wel een bordje met de naam van het huis ergens op de gevel. Ik ken de hsitorie van het pand niet echt goed, maar heb wel het één en ander over de familie gehoord.”
Robert Richter is de verantwoordelijke coördinator in het dokter Heftinghuis. Istia biedt woonbegeleiding, begeleiding & behandeling en dagbesteding & arbeidsrehabilitatie aan mensen met (ernstige) en langdurende psychiatrische problemen in combinatie met psychosociale problemen. Daarbij baseert Istia zich op de principes van de rehabilitatie. Deze principes zijn erop gericht dat mensen zelfstandig kunnen leven in de maatschappij.
“Er zijn voor de Sommelsdijkstraat 40, 8 tot 9 mensen aan begeleiding, en er is 24 uur per dag iemand van hen aanwezig. Er komen mensen in het pand, die complexe psychiatrische problemen hebben en wij leren hen zelf een huishouden te runnen”, voegen beiden aan de informatie toe.
Istia beheert meerdere panden in Pendrecht. Trudy van der Post, die de afdeling in Valckensteyn beheert, was ook op de informatiebijeenkomst. Verder heeft Istia ook in de Tholenstraat een afdeling. En er zijn naast deze groepswoningen ook mensen, die een zelfstandige wonen en in begeleiding zijn bij Istia.

De website van Istia vermeldt verder: “Istia is een nieuwe organisatie die is voortgekomen uit de Stichting Hillevliet en de sector Langdurende Intensieve Zorg (LIZ, behandeling & begeleiding en dagbesteding & arbeidsrehabilitatie) van het Riagg Rijnmond Zuid. Vanaf 1 januari 2004 vormen zij samen Istia. Istia is een van de ondernemingen van de GGZ Groep Europoort, een instituut voor Maatschappelijke Geestelijke Gezondheidszorg.

Voor nog meer informatie kun je terecht op hun website www@istia.nl