Opnieuw succesvol concert Oeral Kozakkenkoor in Sint Bavokerk

Zaterdag 17 april 2009 werd in Rusland Goede Vrijdag gevierd. In het grootste land ter wereld viert men de kruisiging en opstanding van Jezus Christus een week later dan in Nederland. In de Sint Bavokerk trad op die gedenkwaardige avond het Oeral Kozakkenkoor op samen met het Oekraïemns ensemble Uzory. De kerk bleek een prachtig decor voor een dergelijk evenement.
Dat ze echt uit de Oekraïne komen bewees het kenteken op het busje waarmee ze rond half zeven op hun eigen Goede Vrijdag voor de Sint bavokerk in de Sommelsdijkstraat stoppen. Het Oekraïens ensemble Uzory is een geregelde begeleider van het Oeral Kozakkenkoor. Zij zijn op tournee in Nederland. Het koor is erg blij met hun begeleiding, want de concerten krijgen er een dimensie bij. En hun enthousiasme werkt aanstekelijk.
Ook aanstekelijk werkte dirigent Gregor Bak. Hij kent de kwaliteiten van de zangers, neemt zijn taak uiterst serieus en wist er vrijdag 17 april alles uit te halen.
Sommige liederen waren bekend bij het publiek. Dan draaide de dirigent zich om en zette aan tot meezingen. Er werd dan ook meegeklapt en meegezongen en achter in de kerk danste de groep medewerkers zelfs mee op de muziek.
Alle liederen en stukken muziek werden toegelicht door één van de koorleden, Ton van den Akker. Ze begonnen met Russisch Orthodoxe Kerkmuziek. Gedragen zongen ze over het lijden en sterven van Jezus Christus. Daar bleven zij echter niet in steken, want Uzory zorgde voor vrolijke intermezzo’s en samen brachten ze bekende liedjes uit Rusland en uit de Oekraïne.
Op de voorste rij zaten burgemeester Aboutaleb en zijn echtgenote met naast hen de dag- en de nachtburgmeester van Pendrecht.
Na een pauze met allerlei Pendrecht’s lekkers hervatte het koor het concert. Nu in een andere outfit en ook het licht was ietsje getemperd. De muziek werd er nog sfeervoller, gedragener en soms opzwepender door. Menig toeschouwer bewoog mee op het ritme van de muziek.

Het applaus na afloop was er dan ook naar. Bien Hofman van Vitaal Pendrecht bedankte na afloop alle medewerkers en de musici. En zij voorzag Ton van den Akker, Gregor Bak en de mandolinespeelster van Uzory van een mooie bos bloemen. Voor de vele vrijwilligers die betrokken waren bij de organisatie en de uitvoering waren er twee toegangskaarten voor twee activiteiten van het museum. Zo werd ook op deze manier aan participatie gedacht.
Vitaal Pendrecht en de Sint Bavokerk kunnen terugzien op een zeer geslaagde avond.