Russisch Goede Vrijdag in Sint Bavokerk

Dat ze echt uit de Oekraïne komen bewijst het kenteken op het busje waarmee ze rond half zeven op hun eigen Goede Vrijdag in de Sommelsdijkstraat aankomen. Het Oekraïens ensemble Uzory heeft er duidelijk zin in. Zij zijn op tournee in Nederland en begeleiden het Oeral Kozakkenkoor. Het koor is erg blij met die begeleiding, want de concerten krijgen er een dimensie bij. En hun enthousiasme werkt aanstekelijk. Er is nog een factor, die zeer aanstekelijk werkt voor een briljante uitvoering van de Russische muziek en dat is dirigent Gregor Bak. Hij kent de kwaliteiten van de zangers, neemt zijn taak uiterst serieus en weet er alles uit te halen.
Sommige liederen zijn bekend in de oren en dan draait de dirigent zich om en zet het publiek aan tot meedoen. Er wordt dan ook meegeklapt en meegezongen en achter in de kerk danst de groep medewerkers zelfs mee op de muziek.
Alle liederen en stukken muziek worden toegelicht door één van de koorleden, Ton van den Akker. Ze beginnen met Russisch Orthodoxe Kerkmuziek. Gedragen zingen ze over het lijden en sterven van Jezus Christus. Daar blijven ze niet in steken, want Uzory zorgt voor vrolijke intermezzo’s en samen brengen ze bekende liedjes uit Rusland en uit de Oekraïne.
Op de voorste rij zitten burgemeester Aboutaleb en zijn echtgenote. Met naast hen de dag- en de nachtburgmeester van Pendrecht. Mario Bosch en Harry Kock gaan met het burgemeestersechtpaar op de foto in de pauze. Fotograaf Joop Reyngoud, bekend van het project Rotterdam, de Zuiderlingen, vereeuwigt hen samen. Vitaal Pendrecht wil dat er tussen de Pendrechtse burgervaders en de nieuwe burgemeester van Rotterdam een even goede relatie komt als met Ivo Opstelten. Aan de reacties tijdens het concert en de fotosessie is te zien dat die opzet lukt.
Na een pauze met allerlei Pendrecht’s lekkers hervat het koor het concert. Nu in een andere outfit en ook het licht wordt ietsje getemperd. De muziek wordt er nog sfeervoller, gedragener en soms opzwepender door. Menig toeschouwer beweegt mee op het ritme van de muziek.

Het applaus na afloop is er dan ook naar. Bien Hofman van Vitaal Pendrecht bedankt na afloop alle medewerkers en de musici. En zij voorziet Ton van den Akker, Gregor Bak en de mandolinespeelster van Uzory van een mooie bos bloemen. Voor de vele vrijwilligers die betrokken waren bij de organisatie en de uitvoering waren er twee toegangskaarten voor twee activiteiten van het museum. Zo wordt ook op deze manier aan participatie gedacht. Het liefst had ze ook nog een bos voor iedereen gehad, maar dat zou te veel in de papieren gaan lopen.
Vitaal Pendrecht kan terugzien op een zeer geslaagde avond. Er werd al gezegd tot volgend jaar.