Opzoomergala op de Pieter Caland

Etta, Servi, zijn moeder en Abeba gingen hoopval naar het Opzoomergala op de Pieter Caland van de Spido. Twee jaar geleden ging er ook een delegatie uit de straat naar datzelfde schip. Toen was Maxima aan boord en kreeg de straat de allereerste Award. De Award voor de meest kindvriendelijke straat van Rotterdam. Ze werden toen met een taxi van huis gehaald en teruggebracht en de blijdschap over de prijs was enorm.
Stiekem hoopten ze dat er nu ook zoiets in zou zitten.

Maar ze moesten voor eigen vervoer zorgen. Dat werd dus de Metro.

Aan boord van de Pieter Caland geen Maxima of Wim Lex, ook geen Ahmed Aboutaleb, maar wel veel politici.

De verkiezingen komen eraan. En hoe denken de lijsttrekkers van de politieke partijen over het Opzoomeren? Opzoomeren ze zelf ook? En als ze straks wethouder Opzoomeren zijn…,wat kunnen we dan van hen verwachten? In de ‘zendtijd voor politieke partijen’ werd aan boord van de Pieter Caland op 9 februari 2010 een videoband vertoond waarin de lijsttrekkers zich uitspreken over het Opzoomeren. Ronald Sorensen van Leefbaar Rotterdam zorgde na de vertoning van de video nog voor een aanvulling:” Opzoomeren is uniek, het bestaat al zo lang, dan moet het wel goed zijn!”

Dat de straat kan doorgaan met Opzoomeren zit dus wel snor.

Maar die prijzen, hoe zat het daarmee?

De meeste kindvriendelijke prijs werd de Isaäc Huberstraat. Stien Weygertse uit die straat staat op een van de fotootjes trots lachend voor de Award op het tafeltje.

Rocky Tuhuteru presenteerde het programma en de Awards werden steeds door een voorzitter van een jury horend bij die Award voorgelezen. Er waren net als vorige keer videofilms van de straten, die genomineerd waren.

De Halsterenstraat was wel voorgedragen voor zo’n Award, maar er was niet in de straat gefilmd, dus genomineerd waren zij niet. Evenals de Zuiderparkflat wel voorgedragen, niet genomineerd. Omdat ze twee terug ook een Award hadden net als de Halsterenstraat wel uitgenodigd om het Opzoomergala bij te wonen. Daar horen dan helaas geen toeters en bellen bij. Dus moet je je eigen vervoer etcetera regelen.

Voor de Zuiderparkflat en de Halsterenstraat is dat geen probleem. Die gaan wel door en waren allebie ook hartstikke in hun sas met de aanmoedigingsprijs die de Sint Annalandstraat/Stavenissestraat kreeg. Annalies van Dam stond nu tussen de andere prijswinnaars op het plekje waar twee jaar geleden Abebeba Gebremedihin stond.

En tot slot werd het opnieuw dansen met Trafassi en de kleine en de grote wasjes. Je weet, wel!