Persverbod in Pendrecht

Het jaar begon met de uitzending van The Secret Millionaire bij RTL4. Pendrecht werd afgeschilderd als een van de armste wijken van Nederland en precies die ene bewoonster die vertelde dat de kogels om je oren vliegen kwam in beeld. Anderhalve week geleden was het opnieuw raak: op de lijst van probleembuurten blijkt Pendrecht op twee te staan. Bewoners zijn verontwaardigd en vinden dat het helemaal niet zo onveilig is.

,,Je mag best wat schrijven, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Maar als je op de negatieve dingen afkomt, moet je ook bij positieve gebeurtenissen je gezicht laten zien. Bij deze persconferentie is ook weer niemand aanwezig”, zucht Bien Hofman, van Stichting Vitaal Pendrecht.

Tot 14 augustus wordt er niet met de media gesproken. Doel is laten zien dat een wijk niet alleen uit negativiteit maar ook uit positiviteit bestaat en dat men eerst onderzoek moet doen alvorens wat te roepen. ,,Er zit geen evenwicht meer in de berichtgeving.”

Sinds de moord op Sedar Soares in 2003 wordt de wijk als onveilig bestempeld en lijkt ook niet meer van dit imago af te komen. ,,We kunnen doen wat we willen, maar worden hoe dan ook negatief neergezet. Als er ook maar iets gebeurt, wordt het meteen opgeblazen”, zegt Gerard Boom, van dezelfde wijkstichting.

In de wijk zijn tal van mensen bezig om de wijk te verbeteren. Er zijn bewonersfeesten, sportevenementen, er is de Pendrecht Universiteit, mensen worden aan werk geholpen. Hofman: ,,Aanvankelijk werkt dergelijke berichtgeving dan ook heel demotiverend, totdat je denkt: ‘Weet je wat, laat ze maar lekker wegblijven!”’

Volgens haar is de enige waarheid in de berichtgeving dat het nogal gedateerd is, namelijk twee jaar oud. Is het er dan echt niet levensgevaarlijk? ,,Wij leven allemaal nog steeds. En lege huizen worden nog steeds bezet door mensen van buitenaf die hier maar wat graag willen wonen.”

Zoals er de laatste tijd overal in de stad weer veel overvallen zijn, werd vorige week ook de dierenwinkel in Pendrecht het doelwit. ,,Ja, maar wordt er geen vergrootglas boven Pendrecht gehouden? Nog even en we krijgen een chip ingebouwd zodat iedereen precies weet wat we allemaal doen.” Boom: ,,De overval is in Pendrecht, maar waar komen de daders vandaan? Misschien wel uit Carnisselande.”

Oproep

Alle Pendrechtenaren worden opgeroepen om vanaf nu alle media nauwlettend in de gaten te houden. Daarbij gaat het om wat er wordt geschreven en uitgezonden over alle zogenoemde probleembuurten. Dit materiaal wordt verzameld om het vervolgens te beoordelen.Over een halfjaar worden de uitkomsten van dit ‘kijk, lees en luister’-onderzoek op ludieke wijze naar buiten gebracht.

Een halfjaar lang is DE PERS niet welkom in Pendrecht. Ook de vorm van de media, zoals hiernaast te zien is, valt daaronder.Hou de berichtgeving op de site in de gaten en stop uw uitgeknipte artekelen in de brievenbus van de BOP Plein 1963 nr. 63B. t.a.v. Bien Hofman