Professor Elles Veldhoen

Ze werd op straat begroet met: “Ha daar hebben we professor Elles Veldhoen!”

Elles kan om zo’n opmerking wel lachen.

“Oh, is dat zo?! Waarom zeg je dat?”, vroeg ze. Nou, ik herinner me nog, dat je op de plek waar nu de flats Volkerak en Dintel aan de Dinteloord staan op een prachtige manier de Mondschein Sonate van Ludwig van Beethoven speelde op een piano, die niet helemaal goed functioneerde. Je raakte mij en je publiek met dat optreden enorm. Ook omdat je persoonlijke omstandigheden zo waren, dat een ander gezegd zou hebben: “Laat mij maar even met rust. Laat maar een ander een zondagsconcert geven in een circustent.”

Later werd er onder andere voor Elles een witte piano gekocht door Vitaal Pendrecht. Die piano werd door de familie Winsemius beschikbaar gesteld. Inmiddels staat hij in de Toneelwinkel te wachten op een nieuwe vaste bestemming en wie weet geeft Elles er nolens een concert op. Dat deed ze al eens eerder in het kader van de Mini Concerten van Vitaal Pendrecht in het Pendrecht Museum op Plein 1953 nummer 57.

Dat zag er zo uit:

En om een indruk te krijgen waar het destijds in de Dinteloordstraat om ging kijk op deze plek in het archief van deze site.