Raad in de Wijk op maandagavond 17 september 2012

Op 6 december 2010 vond een ongeveer gelijkwaardige bijeenkomst plaats. De Raadsleden van Charlois gingen onder leiding van ……. in gesprek met de bewoners. Bij aanvang een fors gezelschap en bij de sluiting hadden veel bewoners afgehaakt.
De deelgemeenteraad vergadert niet alleen op het kantoor in de Boerhaavestraat of in Theater Zuidplein. Er is ook een programma voor de raadsleden, waarbij de verschillende wijken in de Charlois worden aangedaan.

Maandag 17 september werd in de Open Hofkerk de Raad in de Wijk Pendrecht belegd. Om half acht opende de voorzitter van de deelgemeente de bijeenkomst met en welkomstwoord en gaf de microfoon over aan de gespreksleider van de avond, Hans Post. Hij leidde het gezelschap langs de stand van zaken in Pendrecht, stelde de 17 aanwezige deelraadsleden voor en zorgde ervoor dat bewoners in verschillende groepen in gesprek gingen met raadsleden langs de onderwerpen:

* Woonmilieu en leefomgeving

* Talentontwikkeling

* Economie en arbeidsmarkt

De gesprekken werden door raadsleden weer gepresenteerd en na een korte pauze was er een reactie van de verschillende raadsfracties op de punten die naar voren waren gebracht.
Om 22:00 uur sloot Ed Goverde de bijeenkomst.

Bij aanvang waren er naast de ambtenaren en deelraadsleden zo’n dikke 50 bewoners. Hans Post ging in de voorstelronde met een paar van hen in gesprek. Hij begon met Clasien Kramer, één van de eerste bewoners van Pendrecht en ook met een andere bewoner van het eerste uur. Hij woont al zo’n 50 jaar in Pendrecht, maar voelt zich nog altijd Fries in de wijk.

Hij sprak ook met een bewoner, die nog maar 3 jaar in de wijk woonde. Hij zat misschien toevallig naast Ida Maes en Clasien Kramer, beiden goed voor meer dan 50 jaar in de wijk.