Raadstafel over herijking welzijnsbeleid

Karin Joosten was jarig. Zij was toch bij de raadstafel van de deelgemeente in de aula van het Wartburgcollege op maandagavond 3 oktober.

Op de agenda van de raadstafel stonden de gebiedsvisie van Heijplaat en de herijking van het welzijnsbeleid.

De raadstafel was gepland in de Waalhavenzaal in het souterrain van het deelgemeenteraadskantoor aan de Boerhaavestraat. Er werd op het laatste moment uitgeweken naar de aula van het Wartburgcollege niet ver van de plek waar normaal gesproken beraadslaagd wordt. Er werden veel mensen verwacht en de Waalhavenzaal zou te klein zijn.

In de aula viel het gezelschap een beetje weg in de ruimte. De aula is geschikt voor een nog veel groter publiek met in de hoek een orgel, dat vast wijst op de achtergrond van het college.

Karin is jongerenwerker bij Charlois’ Welzijn en in het kader van de herijking van het welzijnsbeleid gaat de deelgemeente Charlois over tot aanbesteding van Zorg en Welzijn in Charlois.

De subsidierelatie met Charlois’ Welzijn is in dat kader opgezegd. Karin en haar collega’s hebben inmiddels hun ontslagbrief thuis.

Naast Karin zat haar college jongerenwerker Miranda Hewitt. Zij deed een oproep aan de deelgemeenteraadsleden van die aanbesteding af te zien.

Ook haar directeur Rob Meijer deed een soortgelijk beroep.

Charlois is de eerste deelgemeente waar deze manier van omgaan met Zorg en Welzijn gaat gebeuren. De gemeente Rotterdam wil dat systeem gemeentebreed in gaan voeren. De deelgemeente Charlois wil graag een pilot zijn op dit gebeid.

De welzijnswerkers van Charlois’ Welzijn willen graag mee vernieuwen, maar zien de manier waarop dat nu in Charlois gebeurt als een drastische bezuinigingsoperatie.

De bestuurders Michel de Baan en Theo Coskun wilden zich niet uitlaten over de oproepen van Miranda Hewitt en Rob Meijer. Charlois’ Welzijn en de deelgemeente hebben juristen ingeschakeld en de bestuurders wilden hun handen niet branden aan zaken die juridisch mee zouden kunnen spelen.

De deelgemeenteraadsleden hadden weliswaar allerlei vragen, maar er kwam geen geluid tegen de aanbesteding.

Het werd een lange avond voor Karin en haar collega’s en of er nog iets van het vieren van haar verjaardag kwam. Het werd veel te laat en weinig te vieren zo met je ontslagbrief op zak.