Radio Rijnmond en het Levenspad

Langs het Havenspoorpad in Rotterdam-Charlois werden drie jaar geleden tientallen wilgen geplant ter nagedachtenis aan dierbaren. Maar de naambordjes bij de bomen werden vaak vernield. Daarom schilderen kunstenaars de namen nu op het fietspad.

Zo begint een artikel op de site van Radio/TV Rijnmond.

Het Charloise deelgemeentebestuur plantte drie jaar geleden de 275 jonge wilgen. Charloisers konden deze wilgen adopteren. De bomenrij kreeg de passende naam “Levenspad” mee.

Bordjes

Veel mensen maakten van de mogelijkheid gebruik en alle bomen zijn geadopteerd. Om de speciale betekenis van de boom zichtbaar te maken, zijn bij elke adoptieceremonie bordjes bij de bomen geplaatst.

Helaas werden deze bordjes met regelmaat kapot gemaakt of uit de grond getrokken. In opdracht van de deelgemeente Charlois zocht kunstproducent Mothership naar een alternatief.

Sierlijke letters

De namen die bij de bomen horen, krijgen nu een permanente plek op het fietspad. In een sierlijk lettertype worden de namen in lichtgroen op de weg geschilderd. Ook komt er per groepje bomen een speciale kei met teksten die tot nu toe op de bordjes stonden.

In het artikel is een link opgenomen naar het bijgaande Radio Rijnmond interview. Daar komen Trudi en Joop van Rijswoud aan het woord en wordt ook Ed Goverde, voorzitter van de deelgemeente Charlois ondervraagd over wat er verbeterd wordt aan het Levenspad. Trudi en Joop adopteerden een boom ter gelegenheid van hun 50-jarig huwelijk.
Leuk is het om uit de mond van Joop van Rijswoud te horen dat hij dagburgemeester van Pendrecht, Mario Bosch, de dagburgemeester van Rotterdam noemt. Mario adopteerde een boom voor de Oud-fitters, een project dat Mario’s moeder startte en waar Joop nu leiding aan geeft.

In 2011 werd begonnen met de aanleg van het Levenspad:

Dat laatste is in het bijgaand filmpje te zien. Rineke Minderman, in de haar bekende kledij, begint met een toepasselijk gedicht: