Rosina Fabius zong prachtig Ombra Mai Fu in Open Hofkerk

Muziekstudenten zorgden voor een prachtig concert in het kader van de Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk. Orgel, trompet en zang van hoge kwaliteit en een enthousiast publiek in de Pendrechtse kerk.
Voor de pauze brachten de Oostenrijkse organiste Kontstanze Hofer en de trompettiste Annet Bentschap Knook uit Sint Maartensdijk moderne en oude muziek met prachtige klanken. Annet lichtte bij Scherzando out of Jericho: Battle music toe dat het om een modern stuk ging dat niet alleen de strijd om Jericho vertolkte, maar ook een strijd met zich mee had gebracht om het stuk in te studeren. Ze zei: ‘dus eigenlijk gaat ’t daar ook een beetje over’
Daarna speelde Konstanze Hofer een prelude van Buxtehude en ze hadden ook al muziek van Bach, Vivaldi, Pachebel en Muffat gespeeld.

Het was hen niet opgevallen dat tijdens hun optreden de bel van de voordeur van de kerk herhaaldelijk ging. Rosina Fabius stond voor de deur en wilde het tweede deel van het concert niet missen. Maar goed ook. Zij zong prachtig en moest in de pauze nog even zorgen dat alles goed voorbereid was. Er kwam een kleine programmawijziging. Geen slechte overigens. In plaats van het Agnus Dei van Bach zou ze het Erbarme Dich uit de Matthaus Passion brengen. Het eerste stuk had teveel mollen en die klinken niet zo goed op het orgel.

Ze vertolkte ook Ombra Mai Fu uit Serse van Georg Friedrich Handel en werd daarbij begeleid door de getalenteerde organist Andrew Wright.

Na de pauze klonk er naast muziek van Handel ook muziek van Johann Sebastian Bach en Felix Mendelssohn. In de Sonata C Minor, op. 65 no 2. liet Wright horen wat het Vierdagorgel in de Open Hofkerk kan. Het gevoelige Adagio werd gevolgd door een heftig Allegro en eindigde in een mooie Fuga van de componist die de Matthaus Passion opnieuw op de kaart zette.

Op de pagina van de kerken is een uitgebreider verslag te zien van dit concert

Via de bijgaande link is het Ombra Mai Fu door Rosina Fabius en Andrew Wright te horen en te zien.