Schelphoek Opzoomert

De Zierikzeestraat kent wel 4 nieuwbouwcomplexen. De laatste maanden kwamen er nieuwe bewoners in de straat wonen in het project De Eilanden 1. Eerder waren er al nieuwe woningen verschenen in het project Groenhof, en daarna volgde de 55+ flats Schouwen en Duiveland. De op één na laatste nieuwbouw kreeg als naam Schelphoek mee, 24 koopwoningen en 10 huurwoningen. De Serooskerkestraat vormt de scheidslijn.

Lennart van Leeuwen woonde in Carnisse aan het Amelandseplein en kocht een woning in Pendrecht. Hij dacht vooruit en richtte een Vereniging van Eigenaren op. Echt nodig was die kopersvereniging niet, want de eengezinswoningen hebben weinig gemeenschappelijke voorzieningen. Handig is het wel, want er wordt een klein beetje geld geïnd door de vereniging en daar kun je leuke dingen mee doen. Als de nood aan de man komt kun je veel plezier van de vereniging en het geld op de bankrekening hebben. Zo’n rechtspersoon staat sterker dan wanneer je alleen de strijd aan moet binden tegen de buitenwereld. Nood aan de man? Ze hebben te kampen gehad met overlast van het grondwater. De vereniging heeft toen haar diensten al bewezen.
De buren wisselen veel met elkaar uit. Zaterdag 28 juni hadden ze spullen ingeslagen voor een barbecue. Het feestje was bij Opzoomer Mee aangemeld. Daar komt dan een klein bedragje via een waardebon vandaan. Koen Nederpel zorgt voor die aanmelding en zijn partner doet wat noodzakelijke boodschappen. En iedereen brengt ook zelf wat in. ’s Morgens dachten ze nog als dat maar goed gaat. Het regende een beetje. Maar de rest van de dag ging het helemaal de goede kant op met het weer. Alleen verderop in de avond, het is nog maar net zomer, werd het een beetje fris om buiten te zitten.

Laat maakten de Opzoomeraars het dus niet.

Een ondernemende club, die VvE aan de Zierikzeestraat. Neem nou dat zandbakje op de foto rechtsonder, dat is door de vereniging zelf aangeschaft en aangebracht. De kinderen hebben daar veel plezier van. En alle tuintjes van de bewoners zien eruit als om door een ringetje te halen. De een steekt de ander aan.
Zo werkt dat. Koos is heel blij met zijn buren. Hij heeft leuke dingen meegemaakt. Zo was er een Kroatisch doopfeest. “Ongelofelijk, wat ze dan allemaal op tafel zetten! Niemand kwam iets tekort,” vertelt hij enthousiast.