Stedenbouwkundig plan en welstandsparagraaf in de inspraak

Voorzitter Ed Goverde, portefeuillehouder van de deelgemeente Charlois en geboren en getogen Pendrechtenaar stak zijn teleurstelling niet onder stoelen of banken. Het publiek bestond uit 4 mensen, waarvan 1 zelf een deelgemeenteraadslid was, 1 voorzitter van de bewonersoganisatie, 1 medewerker van de bewonersorganisatie en 1 opbouwwerker.
Toch werd het programma helemaal afgewerkt.
Endry van Velzen van bureau De Nijl Architecten, dat samen met Studio Diekema, garant staat voor het stedenbouwkundig plan van de Tuin op het Zuiden of zoals het tot voor kort heette: de Transformatiezone Pendrecht.
Endry staat op de foto en toont op het scherm een luchtfoto met daarop de wijk Pendrecht en met daarin getekend de Tuin op het Zuiden. Enthousiast deed Van Velzen het plan uit de doeken en naast het publiek keken de andere informatieverstrekkers ook met bewonedrende blikken naar wat de architect liet zien. Een mooi plan dat voortborduurt op wat Lotte Stam-Beese voor de wijk bedacht had. Endry riep in herinnering dat toen de wijk nieuw was er veel stedenbouwkundigen naar Pendrecht kwamen kijken. Als de wijk eenmaal klaar is zal dat opnieuw gebeuren is zijn stellige opvatting.

Jeroen de Bok presenteerde na Endry de welstandsparagraaf. Kort gezegd is die paragraaf nodig om de welstandscommissie goed te laten toetsen. Er zijn sinds het ontwerp van Lotte Stam-Beese een aantal zaken veranderd en nieuwe Pendrechtenaren hebben andere wensen. Bijvoorbeeld het autobezit is enorm toegenomen en er is meer behoefte om individuele wensen ook echt in te kunnen vullen.

De reacties waren instemmend en gingen van: het is allemaal wel erg keurigjes, naar denk om het terugplanten van echte robuuste bomen, liefst platanen, naar let op dat er ook speelgelegenheid en spelmateriaal in de buitenruimte komt voor kinderen en als het even kan ook voor de oudere jeugd.

Tot 5 maart liggen de plannen ter inzage bij de deelgemeente, dus …..