Subh Divali familie Gokoellal, Gazi en Rambaks

In de woningen van Hindoes tref je op de avond van Divali, 5 november 2010, de families thuis. Als je aanbelt ben je altijd welkom.

Je komt onaangekondigd en kan Lakshmi zijn. En als Hindoe moet je er natuurlijk alles aan doen dat het Lakshmi aan niets ontbreekt. Er moeten in alle kamers lichtjes (Diya’s) zijn en het huis moet brandschoon zijn. Dus er is hard gewerkt de laatste weken soms zelfs langer om de volgende fase van hun leven in te laten gaan. Dus wel je schoenen uittrekken als je binnengaat.

Tijdens Divali wordt de terugkeer van Rama in zijn stad Ayodhya gevierd en wordt hij gekroond als koning, nadat de demon Ravana door hem is gedood. Zoals andere hindoe feestdagen heeft Divali vele verschillende betekenissen. Zo viert de ene de terugkomst van Rama, terwijl de ander de godin Lakshmi (godin van rijkdom/overvloed/succes/vrede) eert.

Maar door iedereen wordt het gevierd met evenveel spiritualiteit en staat Divali voor vernieuwing in het leven.

Divali is een van de best gevierde feesten binnen de hindoecultuur. Het verenigd alle leden van de gemeenschap, jong, oud, rijk of arm. De Diya’s verwelkomen godin Lakshmi in elk huis, vandaar dat men op zo’n avond thuisblijft.

Je kunt in Pendrecht dan ook alle hindoestaanse families thuis treffen.

Subh Divali, Theo en Sadhna Gokoellal. Zij wonen in de Zierikzeestraat. Zij hadden hun gebeden al gedaan en hun kinderen zijn met zoete gerechten de deur uit gegaan naar buren om hen mee te laten delen in het feest en wat er aan lekkernijen gemaakt zijn. Als bezoeker ontkom je er nauwelijks aan om ook iets mee te eten of op zijn minst mee te nemen.

Subh Divali, Koemar Gazi en familie. De kinderen en een van de kleinkinderen zijn er ook. In hun woning in de Papendrechtstraat staat een diya bij de voordeur. ‘Jij komt onaangekondigd aanbellen, dus jij kan Lakshmi zijn. Je moet iets mee eten of drinken van ons! Zelfs een junkie zou ik binnen laten, maar wel je schoenen uit!’, zei Koemar.
‘Natuurlijk mag je een foto maken van ons altaar in huis. Wij hebben onze mandir, tempel in huis. Niemand heeft last van onze geloofsuitingen. Wij vragen niet om subsidie of wat dan ook!’, voegde hij er met enige trots aan toe.

Subh Divali, Sadana en Mahinder Rambaks en kinderen. Zij wonen aan de Herkingenstraat en Sadana liet alle kamers met de diya’s zien en op de derde woonlaag in een hoek is een kamer gemaakt en ingericht als mandir. Daar staat een tafeltje met de vele verschijningsvormen van hun god. Ganesh, Lakshmi, Rama, Shiva en ga zo maar door. Daar is gebeden. In het Nederlands, maar ook in het Hindi, voorzover de familie de hindi-teksten kent.

Vrijdagavond 5 november waren dat drie altaren van de vele gebedsplaatsen die hindoe-families in Pendrecht ingericht zullen hadden.