Tentoonstelling als eerbetoon aan de inspirator Bas van den Heuvel

Mario Bosch ontdekte op de interne website van het Albeda College een stukje over Bas van den Heuvel. In zijn weblog besteedt de dagburgemeester van Pendrecht aandacht aan dit artikel. Hij laat er ook foto’s zien van het atelier dat Bas van den Heuvel op Sliedrechtstraat 22 runde.
Hieronder het artikel dat Mario Bosch op de interne website van het Albeda College ontdekte:

Tentoonstelling als eerbetoon aan de inspirator Bas van den Heuvel

8-5-2014

Op 6 februari 2014 overleed Bas van den Heuvel. Bas was een bekende docent op de locatie Haastrechtstraat en al bijna acht jaar met pensioen. Bas had veel kwaliteiten, naast zijn docentschap schilderen was hij onder meer onbezoldigd ambtenaar van de burgerlijke stand, actief lid van het CDA, mede-organisator van het Charlois Kunstfestival.

Op verzoek van de afdeling Kunst en Cultuur van het Albeda College richtte Bas twaalf jaar geleden samen met Floor Hartog een schildersclub op als activiteit voor het personeel. Nadat Floor ermee stopte vanwege het ingaan van zijn pensioen, begeleidde hij de club, die zich inmiddels Albeda Art noemde, alleen. En nog steeds komt de club bijeen op woensdagmiddag in de Haastrechtstraat ook na 6 februari.

Graag vertellen we iets over zijn kwaliteiten als mentor van deze club. Een van de sterke kanten van Bas was de manier waarop hij kon enthousiasmeren. Steeds weer bracht hij onderwerpen, schetsjes, voorbeelden en technieken aan voor onze schilderwerken. In het laatste jaar (zelf)portretten, berglandschap en pinguïns. je ziet veel diversiteit. Vorig jaar was dat nog de techniek schilderen op glas. De Open Hofkerk in Rotterdam-Zuid wilde graag dat de glasramen werden gerestaureerd. Wij hebben de ramen schoongemaakt en onder zijn leiding herschilderd. Op 12 februari is in dezelfde kerk zijn afscheidsdienst gehouden.

Iedereen kreeg op zijn/haar eigen niveau adviezen. Bas vond het belangrijk dat je je eigen handschrift en stijl ontwikkelde en hij herkende die ook. Hij was er goed in net die tips te geven om het effect te bereiken dat we zelf nastreefden, maar nog niet helemaal realiseerden. Goede herinneringen hebben we aan het buitenschilderen in Goedereede o.l.v. Bas en Floor. Ook tentoonstellingen als groep en individueel in Slingedael en Oranjehof gaven een stimulans om verder te gaan. Ook exposeerden we samen met de groep De Spetters o.l.v. Floor in de bibliotheek in Ridderkerk en op de locatie Haastrechtstraat. Jaren namen we deel aan de wedstrijd van het Kunstfestival Charlois, waar ieder jaar wel een of meer leden in de prijzen vielen. Ook maakten we op dat festival gemeenschappelijke kunstwerken, waarvan er nog één in de Larenkamp en één in de Oranjehof te zien zijn.

Hij werkte zelf in verschillende stijlen, van heel globaal en eenvoudig tot zijn eigen ingewikkelde “Bastiaanse” stijl waarin allerlei elementen door elkaar en over elkaar werden geplaatst zoals het werk met muzikanten voor de Larenkamp dat we gemeenschappelijk hebben uitgevoerd (zie afbeelding hierboven).

Als dankbare herinnering aan Bas wordt hij de laatste maanden van dit schooljaar geëerd met een tentoonstelling in de hal van de Haastrechtstraat. In overleg met mevrouw van den Heuvel laten we hem zien als inspirator. Naast enkele werken van hemzelf tonen we zijn voorbeelden: de schetsjes en foto’s en hoe we die onder zijn leiding hebben uitgewerkt.

De tentoonstelling wordt op 14 mei rond 15.00 uur geopend. Het werk zal tot de zomervakantie blijven hangen. We hopen dat veel van zijn oud-collega’s een kijkje komen nemen op de Haastrechtstraat.

Zie voor meer informatie de weblog van Mario Bosch.

Het bovenstaande artikel blijkt overigens ook op de externe site van het Albeda College te staan en is via deze link te lezen.