Goede raad is gratis!

Hoge gesprekssnelheid

Bij meneer X ging ”˜s avonds de telefoon. Er meldde zich een verkoper, die hem vroeg naar zijn energiecontract en of hij belangstelling had voor een nieuw contract met daarbij een fors voordeel. Dat kwam meneer X interessant voor, zodat hij het gesprek aanging. Vervolgens vergat meneer het gesprek, tot er een dag later een dikke brief in zijn bus viel, waaruit blijkt dat hij een nieuw energiecontract aangegaan was. Dat was niet de overtuiging van meneer X en hij heeft dan ook onmiddellijk geprotesteerd. In de brief stond weliswaar dat hij zeven dagen de tijd had om de overeenkomst te annuleren, maar meneer X was van mening dat er geen overeenkomst tot stand gekomen was, zodat er niets te annuleren viel.

De energiemaatschappij bleef echter doorduwen en wendde zich uiteindelijk tot de kantonrechter omdat meneer X de rekeningen niet betaalde. In de rechtszitting bleek dat er van de verkoop een opname gemaakt was, die door de rechter afgeluisterd kon worden. Volgens energiemaatschappij bleek eruit dat de klant duidelijk begrepen had dat het ging om het sluiten van een overeenkomst en uit de antwoorden van de klant bleek dat deze begreep dat het ging om een overeenkomst. En bovendien had hij binnen de zeven dagen kunnen annuleren. Meneer X was het daar uiteraard niet mee eens. Er was geen overeenkomst tot stand gekomen.

De kantonrechter toonde begrip voor meneer X. In zijn vonnis liet hij blijken dat hem was opgevallen dat de medewerker van de energiemaatschappij het telefoongesprek op een wel zeer hoog tempo voerde en snel door alle vragen heen gegaan was. Juist vanwege het grote aantal vragen vond de rechter dat het tempo van het gesprek te hoog lag. Het is daarom volgens de rechter niet onwaarschijnlijk dat meneer X de gevolgen van de door hem gegeven antwoorden niet- of niet helemaal heeft kunnen overzien. Zodat de vordering grotendeels wordt afgewezen.

Fantastisch natuurlijk dat de rechter meneer X te hulp is gekomen, maar duidelijk is wel dat het zaak is om je in een dergelijk telefoongesprek niet te laten overrompelen door de hoge spreeksnelheid van de telefonische verkoper. En als er dan toch een contract in de bus valt, dat toch maar onmiddellijk te annuleren binnen de termijn van zeven dagen.

SRR/AP/12 mei 2014