Terugblik op de afscheidsborrel van Bien Hofman

We konden vorige week vrijdag dan eindelijk, na een vervelende corona periode, afscheid nemen van de ‘periode Bien’ bij Vitaal Pendrecht. Dit deden we tijdens een intieme, gezellige afscheidsborrel waarbij mooie herinneringen werden gedeeld en stil werd gestaan bij alles wat Bien heeft gedaan voor (Vitaal) Pendrecht. Ook kreeg Bien twee mooie verrassingen. Lees snel verder om te weten welke verrassingen dit waren!

Bij binnenkomst stond er een mooie en lekkere (alcoholvrije) cocktail klaar voor de gasten. De ruimte van Vitaal Pendrecht was mooi versierd, de tafels waren mooi gedecoreerd en voorin de aula stond een mooie ballonnenboog met de naam ‘Bien’.

Speech ter ere van Bien

Voorzitter van Stichting Pendrecht Vooruit, Gerard Smulders, trapte af, heette iedereen welkom en was gastheer gedurende de avond. Vervolgens nam Joyce Koorndijk het woord en gaf een mooie speech om Bien te eren. Deze delen we graag met u:

Bien, Ik ken je nu een jaar of 5 en ben door jou bij deze mooie stichting terecht gekomen. In het begin had ik geen idee wat je allemaal deed en vooral had gedaan en opgezet hier in Pendrecht. Ik zag je altijd druk schrijven in je notitieboekje wat je altijd bij je had en volgens mij thuis ook op tafel lag voor als je iets te binnen schoot! Maar gaandeweg kwam ik erachter… jouw enorme netwerk, je kennis, je projecten… Bien wat heb jij veel betekent voor deze wijk! De Kinderfaculteit die dankzij jou is gaan leven en nu dagelijks honderden kinderen uit de wijk aantrekt. Het project werd uiteindelijk zo groot dat het zich wel moest scheiden van Vitaal, maar het bleef altijd jouw eigen kleine kindje. Je zat hier soms 60 uur per week en het mooie is dat deed je als vrijwilliger!! Het was weliswaar jouw toko, je hield de boel draaiende, maar je hoefde er niets voor terug, behalve dan natuurlijk lachende en blije bewoners en mooie projecten.

Ik herinner me de dag dat Cor voor de eerste keer opgenomen was. De kinderen hadden toen thuis school en iedereen was nog een beetje in het ongewisse wat betreft corona. Je wist al dat je zou stoppen bij Vitaal Pendrecht, maar toen was het opeens heel duidelijk en kwam het in een stroomversnelling! Je kwam je sleutels van Vitaal Pendrecht brengen en hebt ze ook nooit meer opgehaald. Dagelijks hadden we contact over de situatie met Cor, maar ook over regeldingen bij Vitaal. Nog steeds kon ik alles blijven vragen en hielp je graag mee met de dingen die ik voor het eerst moest doen zoals subsidieaanvragen.

Die dag dat je de sleutels kwam brengen met Sandy is eigenlijk de enige dag dat ik een bedrukte uitdrukking heb gezien op je gezicht, die niet direct opgevolgd werd door een lach. Verder heb ik je bijna altijd zien lachen, misschien soms door je tranen heen, maar dat liet en laat je niet gauw merken. Je bent altijd die positieve en opgewekte Bien!

En dat is wat ik ook in je bewonder, dat wat je ook doormaakt, waar je ook doorheen gaat, je blijft lachen. Je blijft prettig gezelschap en vooral een echte Rotterdamse taaie!

Nu heb ik deels het stokje van je overgenomen. Ik zeg deels, want ik kom niet aan die 60 uur per week! Na de bestuursvergaderingen zeggen ze altijd tegen me; ‘heb jij nog wat voor de rondvraag Bien?’ Dan moet ik lachen, want dan voel ik me ook een echte Bien, maar dan zonder notitieboekje, want ik schrijf namelijk alles op in mijn telefoon.

Bien, bedankt voor alles wat je hebt betekent en nog steeds betekent voor Vitaal Pendrecht en voor Pendrecht zelf! Geniet van je feestje!

Uitreiking Erasmusspeld

Na de speech van Joyce volgden speeches van voormalig deelraadslid van de gemeente Charlois Dominic Schrijer, directeur van Stichting Verre Bergen Roelof Prins en van wethouder Maarten Struijvenberg (Financiën, Organisatie, Dienstverlening en Grote Projecten). Deze laatste had een hele mooie verrassing voor Bien. Hij reikte haar namelijk de Erasmusspeld uit! Bien heeft deze ontvangen, omdat zij zich jarenlang vrijwillig heeft ingespannen voor Vitaal Pendrecht en de wijk. Wethouder Struijvenberg prees Bien om al het werk dat zij in de afgelopen tientallen jaren heeft verzet om meer saamhorigheid en verbinding te creëren in Pendrecht. Bien nam de speld bescheiden, doch trots in ontvangst.

Wat is de Erasmusspeld?
Deze speld is een onderscheiding die in 1979 door de Gemeente Rotterdam werd ingesteld en is vernoemd naar de humanist Desiderius Erasmus (1466-1536). De speld wordt uitgereikt aan personen die zich lange tijd op sociaal, cultureel, economisch of sportief gebied verdienstelijk hebben gemaakt voor de Rotterdamse samenleving.

Quizen met zijn allen

Na de speeches was het tijd voor een hapje en een drankje. Er was heerlijke (Surinaamse) catering en iedereen genoot van de rijst en de kip. Toen de magen gevuld waren, kondigde Gerard de Grote Bien Hofman Quiz aan. Gasten kregen een tiental meerkeuzevragen voorgelegd. Sommige vragen net wat moeilijker dan de andere en sommige vragen wisten alleen de oudere garde uit de begintijd van Vitaal Pendrecht te beantwoorden. Want weet u bijvoorbeeld waar Bien geboren is? Wat haar bijnaam was/is? De antwoorden hierop zijn respectievelijk ‘het geweten van Pendrecht’ en Groningen.

De leukste en meest verrassende vraag kwam aan het einde van Joyce: ‘Wie weet er iets dat niemand nog weet over Bien?’ Vervolgens werd Bien verrast met de benoeming van de Bien Hofman aula, de grote ruimte binnen Vitaal Pendrecht!

Er werd veel gelachen, om de antwoorden, om Bien die de antwoorden onbewust verraadde terwijl ze vertelde over vroeger en ook om de leuke manier waarop Gerard het geheel aan elkaar praatte.

Een zeer geslaagde avond voor Bien, haar man Cor, dochter Sandy + haar man en alle andere betrokken gasten.

Bien: Nogmaals bedankt voor alles en heel veel geluk, gezondheid en liefde gewenst voor de komende jaren!