TOS Jongerenbuurtbemiddeling van start

Hebt u last in uw wijk?

Staat er op het foldertje van Jongeren Buurt Bemiddeling van TOS in Charlois.

Luz Kromhout, de wijkcoördinator voor Pendrecht en Zuidwijk stuurde het foldertje rond met de vraag het onder de aandacht te brengen in Pendrecht en Zuidwijk.

Bel nu als u last hebt in Pendrecht en in bent voor een bemiddeling 06 2295 4111.

Jongerenbuurtbemiddeling Charlois is er voor iedereen. Het is voor mensen die een conflict met hun buren of wijkbewoners hebben.

U kunt bellen voor bijvoorbeeld:
• Geluidsoverlast
• Rommel of vuilnis wat anderen laten liggen
• Overlast door kinderen
• Overlast door dieren
• Vernielingen
• Vreemde geuren
• Andere leefgewoonten
• Parkeeroverlast
• Pesterijen, roddelen
• Last van hangjongeren

Hoe werkt het?
1. U heeft een conflict en wilt dat via professionele bemiddeling oplossen.
2. U meldt zich telefonisch aan tussen 09:00 en 16:30 uur via 06 2295 4111
3. Medewerkers van buurtbemiddeling nemen contact met u op voor het eerste gesprek.
4. De andere partij wordt door ons benaderd en uitgenodigd voor het bemiddelings gesprek.
5. Op een neutrale plek wordt dit gesprek gehouden.
6. Alle partijen krijgen de gelegenheid om hun kant van het verhaal te vertellen.
7. Met de hulp van de bemiddelaars zoeken de partijen naar oplossingen die voor beide bevredigend zijn.
8. De bemiddelaars zijn neutraal en dragen geen oplossing aan.
9. Over de oplossingen worden afspraken gemaakt en alle partijen houden zich daaraan.
10. Over een aantal weken nemen de bemiddelaars contact op met u om te vragen of alles nog steeds goed gaat.

Waarom bemiddeling?

De kracht van bemiddelen is dat in een open en vertrouwelijk gesprek de belangen, zorgen en wensen van alle partijen op tafel mogen komen. De bemiddelaars zijn neutraal, kiezen geen partij en vellen geen oordeel
Wij zorgen ervoor dat men weer naar elkaar kan luisteren en elkaar respecteert. De partijen werken samen naar een oplossing toe die voor alle partijen acceptabel en haalbaar zijn.
De conflictbemiddelaars doen hun werk vrijwillig en zijn goed getraind in bemiddelen.
Of het nu kleine irritaties zijn of hoog opgelopen conflicten en men komt er samen niet meer uit, dan kunnen wij er voor zorgen dat men er samen uitkomt zonder rechter of politie.
In Nederland bestaat deze aanpak al meer dan 15 jaar met succes. In de meeste gevallen komt de bemiddeling tot een bevredigend einde voor alle partijen. De bemiddeling stelt mensen weer in staat om op redelijke wijze met elkaar om te gaan en om in de toekomst problemen zelf bespreekbaar te maken.

Wie kunnen aanmelden?

• Buren of wijkbewoners met een conflct of een probleem
• Politie
• Wijkorganisaties
• Woningbouw corporaties

Het is wel een voorwaarde dat de mensen die ruzie hebben vrijwillig deelnemen aan de buurtbemiddeling

Jongerenbuurtbemiddeling kan u niet helpen bij ruzies binnen de familie. Wij zijn ook geen alarmcentrale; als u in nood bent belt u dan de politie.