Troosteloos Plein 1953 op een regenachtige zondagmiddag

Misschien was het wel de laatste publieke bijeenkomst in het wijkgebouw van Pendrecht. Vanaf 1 januari 2011 wordt Plein 1953 nummer 191 de plek waar het Kind Service Hotel komt.

Dan heeft Pendrecht geen wijkgebouw meer.

Dergelijke ontmoetingen gaan dan naar het Restaurant Zuiderkroon. Ook een mooie plek. Maar wel met een geheel ander uitzicht. Geen prachtig vergezicht meer op de ptt-mast, of hoe heet die Euromast op Zuid eigenlijk precies?

En ook lopen dit soort troosteloze beelden niet meer langs het oog van de camera op een herfstachtige zondagmiddag.

Troosteloos? Ja, het oversteken van het plein is een lastige zaak. In de voorstelling ‘Vensters’ van het Pendrecht Theater gaf Anke Huys daar zo’n mooie impressie van weg. Zij zag een niet zo aardige mevrouw vreselijk onderuit gaan op de gladde stenen. Dat ging dan wel over de wintertijd en bij vorst.

Dat moet nog een tikkeltje erger zijn.

En op het podium, waterornament, staat een groepje meeuwen. De regen klettert op hun verenpak. Schuilen kan niet. Het kost heel veel werk en geld om de ombouw op het podium aan te brengen. Gebeurt al niet meer voor evenementen. Laat staan om een paar zeevogels droog te houden als er regen voorspeld is. Er is een project in de maak om hen definitief naar een andere plek te brengen. De uitwerpselen van de meeuwen maken het er allemaal niet fraaier op, is het idee. En, zeevogels horen bij de kust ergens op de pier bij Hoek van Holland of op het strand van bij Scheveningen of op de Waddeneilanden en niet in een woonwijk, toch?

Ach, wat, die vogels kunnen daar prima tegen. Ze zijn er op gebouwd.

En eh, het Restaurant Zuiderkroon was ook open op die bewuste zondagmiddag. Dus daar had Ilknur Kilic haar verhaal aan de vereniging Turks Huis in Pendrecht ook kunnen vertellen, toch? Misschien hadden de vaste bezoekers van het restaurant er dan ook wat van meegenomen?