Truus Maasdam professor? Dan heb je het wel over een zeer wijze wijkprofessor

Ze is al op hoge leeftijd, maar doet nog volop mee in de samenleving. Ze was er donderdagavond 18 februari vroeg bij toen er een buurtcollege was in het kader van universiteit’s maand van Bien Hofman.

Haar gehoor is wat minder geworden, maar ze miste niks van wat er gezegd werd. Ze was expres dicht bij de gespreksleider gaan zitten. Ze heeft een grote button op met daarop: Spreek duidelijk, dan versta ik je beter! Die button heeft misschien ook wel een andere betekenis. Ze heeft buren; “Hele lieve mensen, maar ze spreken de taal niet hè! En dan is er wel inburgering, maar dat gaat nog een hele tijd duren voordat ze echt Nederlands spreken.

Haar naam: Truus Maasdam. Ze kijkt nuchter tegen de zaken aan en gaf ongezouten haar kijk op de veranderingen in de flat waar ze nu al een poosje woont. De tijden zijn veranderd. Ze had zich goed voorbereid op het gesprek en alles voor zichzelf opgeschreven.

Haar eerste huurovereenkomst met OWG, Onze WoonGemeeschap, heeft ze inmiddels aan dagburgemeester Mario Bosch gegeven.

Haar vader heette Willemsen en was directeur van OWG. Er is nog jarenlang een fonds geweest met zijn naam. Mensen in de wijk konden een beroep doen op dat fonds. Er waren vrijwilligers betrokken bij dat fonds, die deden klusjes bij oudere bewoners. Dat soort wetenswaardigheden zijn allemaal op de website van de dagburgemeester te vinden.

Vitaal Pendrecht zal toch eens verder met haar gaan praten. Zij heeft vast een interessant verhaal te vertellen over al die jaren dat ze in de wijk woonde en de wijk zag veranderen.