Tweede college van Bien over de wijk

Bien Hofman, de held van de maand februari 2010 in de campagne Pendrecht is Goed Bezig, heette iedereen welkom en introduceerde Pieter van der Meché.
De laatste leidde de avond op de van hem bekende manier. Eerst graag voorstellen, wie je bent en zeggen of je aan de bijeenkomst meedoet en waarom of dat je alleen toe wilt kijken.

Stadsmarinier Michiel van der Pols lichtte toe, waarom in oktober de Bruinissestraat als hotspot uit de analyse kwam. Er was een behoorlijk aantal meldingen van overlast, er waren inbraken en een geweldsdelict. De straat is kort in verhouding tot de Middelharnisstraat en de Melissantstraat. De meldingen ontliepen elkaar niet veel. Vandaar. Er is veel aan gedaan. Er is nu cameratoezicht en de meldingen en voorvallen zijn duidelijk minder.

Sofia Semedo woont 10 jaar in de straat en herkende het beeld dat Michiel schetste niet. Zij weet dat de deur van het portiek regelmatig open staat en weet van een inbraak bij buren op de trap, maar is in het algemeen gesproken tevreden over de straat.

Bewoners uit de omgeving van de Ellemeethof en Kerkwervesingel hebben een heel ander beeld. Na een poosje stelt de stadsmarinier de vraag, of het misschien aan beide andere straten ligt dat de Bruinissestraat er zo uit kwam.

Er gebeuren rare dingen vanuit de Ellemeethof en de flats aan deze hof verdienen alle aandacht.
Vera Ezechiëls van Woonstad vertelde over haar werk als huisvester en verplichtingen van de corporatie.

Uiteindelijk kwam uit het gesprek dat er meer activiteiten in de straat zouden moeten komen.

Sofia Semedo en Rineke van de Graaf werden verkozen om de groep op de laatste bijeenkomst op 25 februari te vertegenwoordigen.

De manier van werken met de sociocratische methode krijgt veel bijval van de verschillende deelnemers. Iedereen wordt aan het woord gelaten en de goede leiding van Pieter van der Meché zorgt ervoor dat iedereen tevreden naar huis gaat.

De volgende ontmoeting is op 15 februari in Valckensteyn over de Ossenissebuurt met als onderwerp hoe maken we van deze buurt de mooiste buurt van Pendrecht en komen kopers aan de zuidkant en de noordkant van De Tuin op het Zuiden ook aan hun trekken.

Daarna volgt op 18 februari de Tiengemetenbuurt met een gesprek tussen Vestia en haar huurders in die buurt.

De slotavond is een afronding en tegelijkertijd een start om met de sociocratische kringorganisatie methode verder te werken in de wijk.