Unicum beet spits af in Olympische Spelen van Pendrecht

Peter Otting en mevrouw Palthe, twee mensen, die vaak op het terrein van de korfbalvereniging te vinden zijn.

Ze zijn bijna familie. Er vinden dan ook allerlei familiezaken plaats op het terrein in het zelfgemaakte clubgebouw de Doorloop.

“Waar komt korfbal ook al weer vandaan?”, vraagt mevrouw Pathe aan trainer en secretaris Otting. “Uit Noorwegen is het over komen waaien”, aldus de trainer.

Op wikipedia lezen we: Korfbal is een van oorsprong Nederlandse sport, bedacht door de Amsterdamse onderwijzer Nico Broekhuysen in 1902. Het spel is gebaseerd op het Zweedse ringboll, waarmee Broekhuysen in het Zweedse plaatsje Nääs in 1902 in aanraking kwam. Korfbal kenmerkt zich door het feit dat het een van de weinige sporten is die niet is voorbehouden aan dames en heren apart: korfbal wordt gemengd gespeeld.
In Nederland is de oudste, nog bestaande en niet gefuseerde korfbalvereniging, de Haagsche Korfbal Club ALO, opgericht op 1 februari 1906. DTV uit Amsterdam, dat een samenvoeging is van de eerste korfbalverenigingen DEV en DTV (De Eerste en Tweede Vijfjarigen) en recentelijk nog fuseerde met Allen Weerbaar tot AWDTV eist deze ’titel’ echter ook op en voert als oprichtingsdatum 1 november 1902.

Er werd die zondagmiddag op het veld druk gepraat over de geschiedenis van Unicum en de vervlechting van de club met Pendrecht. Over Sinterklaasviering en over acties tegen de dreigingen dat het terrein zou verdwijnen door de havenspoorlijn en de betuwelijn.

Dat heeft Unicum allemaal overleefd. Is het dan gek dat deze club het spits afbijt? Nee natuurlijk niet.

Dagburgemeester Mario Bosch tekende de uitslagen op en reikte samen met collega nachtburgemeester harry Kock de eremedailles uit. Op de spotpagina of www.olympischespelenpendrecht.nl zijn nog meer foto’s en uitslagen te zien.