Valckensteyn exit!

Dagburgemeester Mario Bosch beschrijft het in zijn weblog als volgt:

Valckensteyn is niet meer! Vandaag zijn de laatste muren omver gehaald en rest er van het voormalige bejaardentehuis alleen nog maar een berg met puin. Het is een vreemd gezicht dat het silhouet van Valckensteyn niet meer te zien is, vooral van een afstand. Ondanks dat er dagelijks een deel van het gebouw werd afgeknabbeld bleef er altijd nog een stuk over dat tien verdiepingen hoog was. Op het terrein staan verscheidene bulldozers maar de sloopkraan kan ik op het eerste gezicht niet ontdekken [om 5 uur ’s middags], later hoor ik dat deze al gedemonteerd en afgevoerd is.

Met de sloop van Valckensteyn is Pendrecht een icoon kwijtgeraakt, iedereen in de wijk kende het gebouw. Valckensteyn hóórde bij Pendrecht en straalde iets uit. Ondanks de hoogte was het toch een mooi gebouw, gelegen in een groene omgeving. Wanneer je vanuit het zuiden Rotterdam naderde dan was het silhouet van Valckensteyn altijd in de verte te zien. Maar dat is niet meer en de locatie aan de Burghsluissingel is nu meer dan alleen een lege plek. Het destijds zo geroemde bejaardentehuis is nu voorgoed verleden tijd maar de naam Valckensteyn zal voor altijd aan de geschiedenis van Pendrecht verbonden verblijven.”