Veel mensen op het Schouwburgplein en natuurlijk ook Jolanda Copier, maar

Op het Schouwburgplein was het een drukte van jewelste. Tout kunst- & cultuurminnend Rotterdam was uitgelopen. Freek de Jonge maakte een song en Keimpe de Jong probeerde leven in de menigte op het prachtige plein te brengen.

DeSchreeuw klonk oorverdovend. Mark Rutte en Maxime Verhagen en de minister, die het plan van beide heren moet uitvoeren (Wie is dat ook alweer?) moeten het vast gehoord hebben. Er waren borden met daarop in groene letters AAAAAAAAAAAH, URGHHHHHHH en WOEAH en natuurlijk het affiche Nederland Schreeuwt om Cultuur met daarop de favoriete schreeuwende artiest van de drager. En ook een bord met daarop: Zeg NEE tegen de PVV. Iemand had het schilderij van Munch De Schreeuw groter dan Munch het ooit heeft gemaakt bij zich.
Kortom een kleurrijk gezelschap en op het kleine podium een muziekgroep met verschillende Rotterdamse artiesten. Jack Wouterse hield een korte toespraak en later John Buijsman. Hij wond er geen doekjes om: “dus wat ze weghalen bij cultuur is net zoveel als 3 kilometer snelweg. Ik ben nog nooit ontroerd door een stuk snelweg. Ik heb nog nooit gelachen om 3 kilometer snelweg. Ik heb G…………. (vloeken gaat niet op Vitaal Pendrecht) wel uren in de file gestaan op een snelweg!”

Of de regering er ook zo over denkt?

Een belangrijk coryfee van de VVD, Frits Bolkestein, klom op het Leidseplein op het podium. Hij vindt de bezuiniging absurd. Hij kreeg een daverend applaus, maar ook boe geroep toen hij zei dat het wel van Ontwikkelingshulp af kon.

Op 70 plaatsen in het land werd geschreeuwd om cultuur.

Achterin de menigte op het Schouwburgplein stonden Jolanda Copier, haar vriend en Bien Hofman. Jolanda is Cultuurscout van Charlois. Zij deed een oproep aan heel Charlois zich te laten horen en mee te schreeuwen om cultuur.

Een eindje verderop op het plein staat haar vader en haar moeder met …… een kinderwagen. In die wagen de baby. Jolanda is een tijdje met zwangerschapsverlof geweest. Maar weer helemaal terug in Charlois. En haar passie voor kunst & cultuur gaat zo ver dat vriend, vader, moeder en haar kind mee moeten naar het plein waar geschreeuwd wordt om cultuur. Met die baby komt het wat de cultuur aangaat vast helemaal goed.

Maar waar waren de Pendrechtenaren?

Misschien moeten Cees Bavius, Pieta Bot en Arno Brouwer van het Pendrecht Theater nog iets meer aan de weg timmeren en hopelijk krijgt Eveline van Rooy een goede prijs voor haar atelier-woning en kan ze ergens in Pendrecht een andere gelijkvloerse woonplek vinden. Zodat ze bezig kan blijven met kunst in de wijk. Er zijn nog vele amateur-kunstenaars in de wijk en musici en noem maar op. Cultuurminnaars genoeg, maar er moet nog heel wat gedaan worden door de Kunst & Cultuur Faculteit van de Pendrecht Universiteit om er een club van te maken die aan de weg timmert en van zich laat spreken, toch?

In Pendrecht is misschien wel sprake van een heel andere cultuur.