Vergaderen bij Frances

Buurvrouw Wilma, buurmeisje Sara en Frances praten verder over Ellemeethof.
Frances hing een oproep om van de gemeenschappelijke tuin aan de Ellemeethof een kruidentuin, bloemen en plantentuin en een kinderspeelplek te maken.

Via de website werd haar oproep bekend bij de dagburgemeester en de opbouwwerker. De laatste ging navraag doen over wie de oproep had opgehangen.

Dinsdag 23 augustus was er een gesprek om vier uur ’s middags bij Frances aan huis.

Haar buurvrouw Wilma had zich even losgemaakt van het maken van rode harten voor een feestje in haar kerk. Zij is lif van de Victory Outreach kerk. Ze heeft Frances in de kerk geïntroduceerd en vanaf die tijd zijn ze niet alleen buren, maar eigenlijk ook vriendinnen geworden.

Op de galerij woont Sara. Sara is twintig en kent Pendrecht als geen ander. Ze zit net als Frances boordevol ideeën. ze wil een politiek partij oprichten. Alles is er al klaar voor. Ze heeft er ook al een naam voor: De Partij van Nu. ‘Al dat gepraat over de toekomst”, zegt ze, ‘we leven nu en als er problemen zijn moet je die ook met elkaar opknappen.’ Ze heeft veel van Frances geleerd. Misschien is Frances wel zonder dat ze het zich realiseert een tweede moeder voor haar.

De opbouwwerker heeft een formulier van de Burendag meegenomen en laat dat achter.

Of iedereen een speelplek wil en of er een kruidentuin moet komen? Dat weten ze nog niet met elkaar, maar er is wel een belangrijke stap gezet. Ze gaan met elkaar in gesprek en gaan de beide flats aan de Oldegaarde erbij betrekken.

Frances gaat de opbouwwerker aan verschillende bekenden van haar voorstellen. Zij kent veel bewoners van de beide flats en zij kennen haar. Dat werkt als lawine.

Sara belt tijdens het rondje van het duo de opbouwwerker op en vraagt of hij even langs kan komen. De moeder van Sara en de bovenbuurvrouw zitten in de woonkamer. Zij hebben ook ideeën over wat er moet gebeuren. De galerij is soms heel smerig en er staat water in de kelder. ‘Kunnen we niet van iedereen € 1 vragen en zorgen dat iemand het schoon gaat maken’, stelt de moeder van Sara voor.
Kijk daar komen de ideeën naar boven. De bovenbuurvrouw zegt: ‘Dat idee van Frances om hier een speeltuin te maken, vind ik niet zo goed. Er is speelgelegenheid verderop genoeg en als dat hier komt krijgen we veel herrie en dan gaan de buren klagen.’

Kijk mensen met inzicht. Nu moeten ze nog bij elkaar gebracht worden en met elkaar in gesprek komen en samen zaken aan gaan pakken.

Misschien, wie weet gaat dat op burendag gebeuren.

23, 24 en 25 september staat burendag op de agenda. Op www.burendag.nl kun je er alles over lezen. En kun je een aanmeldformulier downloaden.