Viering van het 40 jarig bestaan van het Open Hoforgel

Zondagmiddag 15 mei om 15:00 uur begint het feestelijke concert ter ere van het 40-jarig bestaan van het orgel in de Open Hofkerk.
Geachte mevrouw, mijnheer
Het is de kerkenraad van wijkgemeente Slinge een genoegen u uit te nodigen voor het feestelijke concert ter viering van het 40-jarig bestaan van het orgel van de Open Hofkerk.
Dit orgel werd ingewijd op 14 mei 1971 met een concert van de toenmalige organist Jacques van Oortmerssen. Nu zal het concert worden gegeven door onze huidige organist Jan van Dijk.
Het concert vindt plaats op zondag 15 mei a.s., aanvang 15.00 uur. In de pauze is er koffie en na afloop om ca. 16.30 uur kunt u de kerkenraad en de organist feliciteren onder het genot van een hapje en een drankje.
Het concert verbindt de serie Zondagmiddagmuziek van de wijkgemeente met de serie Europese Orgelmuziek van Rotterdam Orgel Stad. Voor de pauze klinkt er Spaanse orgelmuziek, na de pauze bekende orgelwerken gekozen door gemeenteleden.
Wij hopen u te ontmoeten.
Graag ontvangen wij een telefoontje of e-mail om uw komst te bevestigen!
Met vriendelijke groeten,
H.Th. Meijer, scriba
Email: meijerh.th@tiscali.nl

40 JAAR OPEN HOF ORGEL WORDT GEVIERD IN HET KADER VAN TWEE SERIES:

EUROPESE ORGELMUZIEK en ZONDAGMIDDAGMUZIEK

ZONDAGMIDDAG 15 MEI, AANVANG 15.00 UUR

De stichting Rotterdam Orgelstad organiseert 20 concerten in de maand mei rondom het thema Europese orgelmuziek in 15 verschillende kerken door heel Rotterdam. Eén van deze concerten vindt plaats in de Open Hofkerk te Rotterdam-Pendrecht. Omdat het precies 40 jaar geleden is dat dit orgel werd ingewijd wordt er ook een feestje gevierd. Daarom komt het goed uit dat er feestelijke Spaanse orgelmuziek gespeeld gaat worden. Het Open Hof orgel beschikt over een “spaanse” trompet. Dit is een rij orgelpijpen die horizontaal de kerk in steekt waardoor de penetrante klankkleur goed tot zijn recht komt. Spaanse orgelmuziek is echter niet alleen met schetterende trompetten maar vaak ook heel ingetogen en rustgevend.

Na de pauze is het programma anders van samenstelling. Dan kunt u luisteren naar de keuze vanuit de Open Hof gemeente, bekende orgelwerken van o.a. Bach, Handel en Mendelssohn.

De organist Jan van Dijk kreeg zijn vakopleiding aan het Rotterdams Conservatorium bij Arie J. Keijzer. Ook studeerde hij piano en kerkmuziek. Zijn eerste aanstelling als organist kreeg hij op 13-jarige leeftijd in Oude-Tonge, later is hij 10 jaar organist geweest in Middelharnis en in Zierikzee. Sinds 1982 is hij organist van de Open Hofkerk in Rotterdam-Pendrecht.

Om het feest compleet te maken biedt de kerkenraad dit concert gratis aan en krijgen de bezoekers na afloop een consumptie. U kunt dan kerk en organist feliciteren met 40 jaar Open Hof orgel.
Er is een boekje verkrijgbaar waarin de historie van het orgel beschreven is.
Ook is er een dubbel CD te koop van organist Gerben Mourik die 4 neo-barok orgels bespeelt, waaronder het Open Hof orgel. Dit orgel siert ook de CD-hoes.

Volgende concerten in de serie zondagmiddagmuziek:

18 september concert door Jan van Dijk ter viering van zijn 50-jarig organisten jubileum.

11 december concert door Vocaal ensemble “Ad Libitum” o.l.v. Frank de Groot en organist Bas de Vroome. Kerstmuziek van Hugo Distler en Julius Röntgen.