Voorlopig laatste kindercollege Zierikzeebuurt

Dinsdag 24 april werd het laatste kindercollege gehouden voor de speelplaats van de Zierikzeebuurt aan de Dreischorstraat. Woensdag was iedereen goed voorbereid om er een mooi openingsfeest van te maken.
De foto is van het begin van het openingsfeest met de Mikkies en TOS en Alaattin Erdal van de deelgemeente Charlois.

Van de negen professortjes van het eerste uur waren er twee ziek en één nog niet uit school. Met de zes overgebleven ‘geleerden’ werd de officiële opening van de speelplek aan de Dreischorstraat in de Zierikzeebuurt voorbereid. Raziye Akilli, de initiatiefneemster voor de speelplek, stelde haar huis beschikbaar om het slotcollege van de kinderen te houden. Buiten zitten zat er niet in, want een college in de regen is toch stukken minder.
Raziye had ook voor lekkers te knabbelen en te drinken gezorgd. Het collge kon beginnen.
Alles bij elkaar genomen had het lang geduurd, voordat de speeltoestellen er echt allemaal stonden. Maar … de professors van de buurt waren het met elkaar over eens als je volhoudt, lukt het ook. Dat is zo’n beetje de manier waarop de kinderen erover denken. En ook nu hadden ze niet veel tijd nodig om samen te kiezen wie op de dag erna 25 april samen met dagelijks bestuurder Alaattin Erdal de speelplaats zou openen. Aanvankelijk vonden ze het toch wel eng want ja wat moet je dan zeggen, de moeder van Djaanwie Soekdew bood aan om te helpen een toespraak te schrijven en toen was de beslissing niet moeilijk meer.

Tussen de regels door hoorde je ook dat ze goed opletten en weten dat de speeltuin er door en voor hen is en je dan ook verantwoording moet nemen om het maar eens in grote mensen taal te zeggen. Ze letten goed op, weten dat ze nu kunnen voetballen zonder dat hun ouders de rekening van kapotte bosjes of ramen gepresenteerd krijgen. Als er nu ook nog een prullenbak bijkomt, dan kunnen ze de speeltuin ook netjes achterlaten. Heus ze willen wel opruimen maar het is wel lastig als je aan het spelen bent en iedere keer naar huis moet om je papiertjes of kartonnetjes van een drankje weg te gooien. En leg je het neer dan waait het weg.
Ja’……, toch weer een lesje van de professortjes. Het wachten is nu op de prullenbak, maar die is inmiddels al besteld.