Waardige start van herdenkingsconcerten 14 mei 1940

De voozitter van de stichting Rotterdam Orgelstad opende het concert. Het eerste in de reeks “Orgels & Vrede, rond 14 mei”. Op die dag is het immers 70 jaar geleden dat de stad Rotterdam en vele van haar orgels getroffen werden door het wrede bombardement van Hitler-Duitsland.

Het koor stond bij zijn toespraak opgesteld achter in de kerk en ging gedirigeerd door Willem Blonk al zingend door de kerk naar het podium:

Friede sei mit mir – euch van Jan Marten de Vries zongen zij.
Met vervolgens een motet van Jan van Putten borduurt voort op thema met ‘Vrede, roepen zij …’
En ‘Mensen gevraagd’ van Coert Poort/Jetty Podt
Mensen temidden van mensen gevraagd, zongen zij. Vrede kan immers alleen door mensen gemaakt en behouden worden.

Tweede stuk:

Ricercare à 6 van de grote componist Johann Sebastian Bach uit Musikalisch Opfer BWV 768.
Met Anton Doornheim op het orgel, zoals een kerkorgel klinken moet en Bach er muziek voor maakte.

Derde deel

Antifoon ‘Da Pacem, Domine Gregoriaans gezongen door Willem Blonk (Geef vrede Heer).
Verleih’ uns Frieden van Johann Kugelmann werd vervolgens door het ‘In de Wolken Koor’ gezongen
En opnieuw Verleih’ uns Frieden, maar dan van Felix Mendelssohn, opnieuw gezongen door Willem Blonk met koor en orgelmuziek van geliefde componist.

Vierde deel

Variaties ‘Geef vrede Heer, geef vrede’ op het orgel door Anton Doornhein van Johann Th. Lemckert.

Vijfde deel

Da pacem, Domine van Martijn Koolhoven door het koor met solopartijen voor tenor Ard Verkerke.

Zesde deel

De nacht van Paulus en Silas tekst van Petra de Vries naar Handelingen 16 : 11 – 40 met solopartijen voor Ard Verkerke en Willem Blonk als respectievelijk, Silas en Paulus. Er vond een aardschok plaats. Duidelijk hoorbaar gemaakt door het orgel. Maar de gevangen genomen reisgenoten van Silas en Paulus zingen: ‘we zijn nog allemaal hier’. Ze willen niet zomaar vertrekken en wilden door de stadsbestuurders in vrijheid worden gesteld. Met alle egards, die Romeinse staatsburgers verdienden behandeld en vrijgelaten worden.
Met aansluitend een ABC tekst naar psalm 34 tekst van Anneke van Wijngaarden. Zij begint met: ‘ ‘Altijd wil ik de Heer prijzen. En eindigt met ‘,zodra wij U roepen en zoeken naar vrede.’ De moeilijke Q en X zijn creatief opgelost met Kwaad en IK Schaam mij.
Altijd tot Zodra, dus …
Anneke was bij het concert en vertelde in de pauze dat zijveel reacties van predikanten gekregen had op haar tekst. Ze vonden het knap dat zij met deze tekst zo dicht bij de oorspronkelijke boodschap van de psalm was gebleven.
Bijna een geloofsbelijdenis, aldus een bezoeker van het concert.

Na de pauze leidde Willem Blonk de Amsterdamse Sweelinck in. Volgens hem was er ook een Rotterdamse Sweelinck, Jan Baptist Verrijt, een Rotterdamse evenknie van de grote componist. Van hem werd er ook een stuk gespeeld.

Zevende deel
Orgel werk door Anton Doornhein: (4 variaties) naar J. Pzn. Sweelinck.

Achtste deel

Da Pacem Domine van Melchior Franck door In de Wolken Koor.

Negende deel

Jan Baptist Verrijt met als solisten Willem Blonk en Ard Verkerke en zangeres uit het koor lieten goed horen dat de inleiding van Willem Blonk de spijker op de kop sloegen. Herkenbare op Sweelinck’s muziek gelijkende klanken.

Tiende deel

Cantate Domino van Arvo Pärt door het In de Wolken Koor.

Elfde deel

Poem of Peace van Jean Langlais op orgel door Anton Doornhein.

Twaalfde deel

Verschroeide aarde – een vredeslied Marcel Zagers/André Telderman .
En opnieuw ‘Mensen gevraagd’ maar nu van Coert Poort/Carlo Roosen.

Dertiende deel

Uit Neuf Pieces: Chant Héroïque van Jean Langlais
Om nog even te horen wat er allemaal in het orgel zit. Heroïsch inderdaad een heroïsch orgel dat volgend jaar 40 jaar bestaat. Dat vertelde een trotse organist en organisator van de zondagmuziek, Jan van Dijk.

Er werd zelfs een toegift gegeven: Rejoice All The Way,
Amen, klonk het tot slot en er volgde nogmaals een daverend applaus en bloemen voor de musici.

Op de foto’s: koor zingt zich in de kerk, In de Wolken Koor met dirigent Willem Blonk, Blonk met bloemen gevolgd door Ard Verkerke en Jan van Dijk feliciteert organist Anton Doornhein met geslaagd concert.