Wat staat er in die afspraken?

Dagburgemeester Mario Bosch beet het spits af en legde op schitterende wijze uit wat Vitaal Pendrecht inhoud. Roger Huys wist na enig nadenken goed onder woorden te brengen dat de veilgheid ’s nachts in Pendrecht stukken beter is dan een jaar terug en dat het nog beter gaat worden. Pastors vertelde dat er flinke ingrepen op sociaal terrein komen in de wijk. Bogaard legde uit dat er zorgvuldig gebouwd gaat worden voor de 6 miljoen euro, die de Nieuwe Unie krijgt voor de herstructurering van Pendrecht. Jacques Dobbelaere had duidelijk de meeste moeite met de vraag, die hem gesteld werd. Niemand, die het hem kwalijk nam, want hij was op het laatste moment vanuit Den Haag afgezonden naar Pendrecht om secretaris generaal mevrouw Bertram te vervangen. Dominic Schrijer wist te vertellen, dat Vitaal Pendrecht het afgelopen jaar succesvolwerk verzet had en de komende tijd nog veel van zich zal laten spreken. Binnenkort gaat deze beweging ook de bouwspeeltuin Pendrecht 7 helpen in het bereiken van de kinderen in de wijk en zorgen voor een breder netwerk voor deze prachtige voorziening in de wijk. Netwerken is de grote opdracht van Vitaal Pendrecht en na dat opsporen van die netwerken sluiten van coalities, die Pendrecht weer op de kaart zetten.
Schrijer heeft daar alle vetrouwen in.
Bogaard, Pastors en Schrijer twijfelden dan ook geen moment om hun handtekening te zetten onder de gebiedsafspraken. Die afspraken behelzen naast het genoemde bedrag van 6 miljoen euro voor de Nieuwe Unie allerlei juridische uitspraken over de rol, die de verschillende partijen moeten gaan spelen in de hetsructurering van Pendreht. Daarbij is zoals gezegd niet over één nacht ijs gegaan. Het scheelde maar weinig of het was niet tot ondertekening gekomen op die bewuste vrijdagavond.
Henk Kamphuis, de ambtenaar die de 3 boekwerken op de leestafel legde, is uiteindelijk maar wat blij dat het vinden van de juiste tekst en tekenen uiteindelijk wel gelukt is.