Winkeliersvereniging Pendrecht vergadert!

Aan het begin kwam pleinmanager Freek Homan aan het woord. Hij schetste de ontwikkelingen in de verschillende winkellocaties en gaf de plannen van de winkeliersvereniging en de Wijkontwikkelings Maatschappij weer. Hij kondigde nieuwe ondernemers aan en wees ook op veranderingen, die er in verschillende zaken zouden komen.
Na hem deed Nienke Raaymakers van de deelgemeente Charlois uit de doeken welke regelingen er voor ondernemers in herstructureringswijken zijn. Die regeling heet de RES en is voor een wijk als Pendrecht heel interessant. Niet op korte termijn trouwens, maar op de lange termijn kan er heel wat met het plein gedaan worden. Gedacht wordt om in de verschillende winkelstrips op elkaar afgestemde winkels te krijgen. Concentraties van winkels en een bepaalde samenhang in branches.
Joop Evers vertelde over het succesvolle restaurant Zuiderkroon. Het restaurant is nog maar even open en voorziet duidelijk in een behoefte. Het is een eerste stap in de richting van het Gezondheidscentrum Zuiderkroon, dat in februari de deuren zal openen.
Ger Houben van de Nieuwe Unie gaf een presentatie van de stand van zaken met de herstructurering. En ging vooral in op de ideeen, die er zijn met betrekking tot de winkels. Een aardig idee voor de zogenaamde “metro”-locatie is het neerzetten van een kleine woontoren met onderin het politiebureau voor Zuidwijk en Pendrecht. Dan is er gelijk ook zicht op het plein vanuit de politie en is er meer veiligheid gewaarborgd. Houben noemde ook een aantal sociale projecten in de wijk. Farouc Bonifacia is door de Nieuwe Unie ingeschakeld om contacten te leggen met de Antilliaanse wijk in Pendrecht. Er werd ook gemeld dat het hebben van een Jongerencentrum in de Kloosterzande een grote vooruitgang is. The Mall van Youth for Christ doet daar goed werk. Er zijn verder een heleboel sociale projecten vanuit de Nieuwe Unie, die erop gericht zijn de samenlevingsopbouw in de wijk op peil te houden.
Hierna kwamen Bien Hofman, Gerard Boom en Rieks Westrik voor Vitaal Pendrecht aan het woord. Bien vertelde dat er 16 en 17 december opnieuw een grote kerstboom op Plein 1953 komt. Zij deed ook een beroep op de individuele winkeliers haar wijk niet verder in de neergang te praten, maar mee te doen om Pendrecht een positieve naam te geven. Vitaal Pendrecht is er vooral op gericht om de kwaliteiten van de wijk voor het daglicht te brengen. Niet alleen met feestjes overigens, maar ook met het onderwijs in de wijk en de toekomst van de kinderen in de Groene Tuinstad voor Iedereen.
Alle websites werden ook nog even genoemd: die van de winkeliersvereniging zelf, die van Vitaal Pendrecht en er is sinds kort ook een site om nieuwe bewoners voor de Herkingenbuurt te werven: www.nieuwherkingen.nl
Tot slot kwam Seyfi Ozguzel aan het woord. Seyfi bracht heel enthousiast onder woorden waar je als winkelier op moet letten, als je ook wil dat “nieuwkomers” met een andere achtergrond spullen in jouw zaak gaan kopen. Ondernemen is een speciaal vak en Seyfi Ozguzel heeft daar veel verstand van.
Het was bijna half elf toen voorzitter Erik Hoogink de bijeenkomst sloot. Een hele zit, maar met interessante onderwerpen.