Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk

Zondagmiddag 4 november genoten 40 mensen van een heerlijk concert van 3 studenten aan het Rotterdams Conservatorium Codarts in de Open Hofkerk.
Organisator Jan van Dijk noemde het in zijn afkondiging en dankwoord aan musici en publiek een heerlijk concert.

Dat was het publiek helemaal met hem eens.

In de kerk fladderde een vogeltje rond, waarschijnlijk was het afgekomen op de prachtige klanken in de kerk. Of het beestje net als het publiek de uitgang gevonden heeft? Wie zal het zeggen.

En of het vogeltje zich de woorden van Van Dijk ter harte genomen heeft: ‘De toegang was gratis. De uitgang niet!’ moet ook in twijfel getrokken worden.

Stijn van der Schoor speelde schitterend op zijn altviool. Adriaan Hoek en Gerard Verweij waren onder de indruk van de kwaliteit van het Vierdag-orgel in de Open Hofkerk. Zij speelden dan ook met eerbied en toewijding de muziek die Buxtehude, Bach, Hindemith en Distler componeerden.

De organisten hielpen elkaar bij de bediening van het instrument. Toen Gerard Verweij de Trauermusik van Hindemith speelde, ging zijn collega organist even overleggen met Jan van Dijk.

Voordat het bekende slotstuk van Distler gespeeld zou worden door Adriaan Hoek vroeg Jan van Dijk het publiek een momentje geduld. Het euvel dat hij al eerder had proberen te verhelpen aan het orgel was opnieuw opgetreden. Hij vroeg het publiek om applaus voor het concert tot dan toe. Dat werd de musici prompt op warme wijze gegeven. Dat de organisator een momentje geduld vroeg was ook geen enkel probleem. Hij klom op een trapje achter het instrument en nam het probleem op vakkundige manier weg.

Waarop het concert vervolgd werd met een bekend stuk kerkmuziek van de bekende componist en organist Hugo Distler: ‘Nun komm’ der Heiden Heiland’. Woorden van de hervormer Maarten Luther op muziek gezet door Johann Sebastian Bach en bewerkt door Hugo Distler.

Het volgende zondagmiddagmuziek-concert is op zondag 23 december. Dan treedt het NEVA-ensemble op met Slavisch-Russische klassieke- en kerkmuziek. Ook dan is de toegang gratis en wordt een vrije gift bij de uitgang gevraagd.

Op YouTube is een klein fragment uit de Trauermusik van Hindemith door Stijn van der Schoor op altviool en Gerard Verweij op orgel te horen. Door het pijltje aan te klikken op onderstaand beeldje uit de YouTube opname is dat fragment te beluisteren.