Zondagmiddagmuziek in de Open Hofkerk (2)

Klik door voor een kort verslag van het zondagmiddagconcert in de Open Hofkerk op 14 maart j.l.
Ongeveer 50 bezoekers genoten van een mooi en sfeervol concert in de Open Hofkerk. De uitvoerende musici waren organist Jan van Dijk en het barokconsort Con Amici (Italiaans voor: met vrienden).

Pastoraal medewerker Johan Bos houdt een korte inleiding en verontschuldigt zich voor de bouwwerkzaamheden in de kerk. Zowel voor als na de pauze wordt het eerste werk gespeeld door Jan van Dijk op het Vierdag-orgel, de overige werken worden uitgevoerd door Con Amici. Bij enkele werken spelen Jan van Dijk en Con Amici samen, de combinatie klinkt heel goed. De muziek valt in de smaak want na ieder werk wordt geapplaudisseerd. Aan het einde van het concert krijgen alle musici van Johan Bos een fles wijn.

Het barokconsort Con Amici bestaat uit 4 leden die zich hebben toegelegd op muziek uit de renaissance en de barok. Om deze muziek zo goed mogelijk te benaderen is er voor gekozen om speciale renaissance/barok instrumenten te laten maken. Con Amici wordt vaak gevraagd voor de blazerspartij bij koormuziek omdat de klank van de instrumenten goed mengt met de vocale klank van het koor, zonder te overheersen. Jammer dat het Open Hofkoor niet meer bestaat, dat zou samen zeker goed hebben geklonken.

Het ensemble bestaat uit Dieuwke Kloppenburg (cornetto), Klaas van Slageren (alttrombone), Wim Stoffer (tenortrombone) en Bas van der Werff (bastrombone). Tijdens het concert gaven de leden uitleg over de muziek en over de bijzondere instrumenten. Mede door de goede akoestiek in de Open Hofkerk kwam de muziek goed tot zijn recht.

(bron: weblog Mario Bosch)

Het volgende concert is op 2 mei. De zondagmiddagconcerten in de Open Hofkerk worden georganiseerd door de protestantse wijkgemeente Slinge en worden mede mogelijk gemaakt door de deelgemeente Charlois en Woonstad Rotterdam.

Kijk voor meer foto’s op de website van Pendrecht is goed bezig: www.pendrechtisgoedbezig.nl